Måndagen den 29/8-11

Snart lider även augusti mot sitt slut och hösten närmar sig med stormsteg, vilket jag är mycket nöjd med då sommarmånaderna inte är mina favoriter. Fast i år har ändå sommaren varit helt ok med LAGOM många varma dagar och resten med växlande molnighet. Det behövdes lite värma för att tina upp efter den vintern vi fick och det närmar sig väl ytterligare en...

Jag säger inte att jag inte gillar sommar värme och steka på stranden och svalka sig i vattnet, men det är bara det att med djur som sin allra mest sysselsättning så är värme (HETTA) inte speciellt behagligt för att kunna göra ett någorlunda bra jobb.


I lördags kl. 18.00 red jag med Garri och Anna(min inackordering, eller aa hennes häst Katla!) med Kristall iväg på en långtur. En bit ifrån mig så mötte vi Lina och Sól. Mina hundar Zippo (pudel) Casper (aussie) och Dumle (papillon) och Linas Cärla (dansk/svensk gårdshund) var också med på turen.
Rundan är ca 1,5 mil och det är högt tempo med ett par skritt sträckor där vi hämtar andan.
Att Zippo ska orka det kan alla förstå med hans lätta och smidiga kropp och långa ben. Casper orkar också bara det att han är förståndig och lägger upp ett jämt medeltempo som han håller hela rundan, vilket resulterar att vi ibland får vänta in honom, men det gör vi så gärna så länge som han vill följa med!


Men så kommer vi till Cärla och Dumle.... Cärla är lite större än Dumle... men ändå!?!?
Hur kan dessa små varelser hänga med i detta tempo och denna längd utan att ens visa tecken på trötthet?
Tempot vi rider är ett högre medeltempo i trav och tölt samt medel till ökad galopp och sedan i rask skritt. Jag menar inte ens när vi skrittar kan de här två små "lunka" med och ta igen sig. De måste trava raskt.
Underbara underbara hundar! Små hundar är inga soff/lägenhetshundar! Dumle har visat prov på att en papillon inte alls är vad alla tror att de är. Han är en tuff, snabb, uthållig, stark och GLAD hund som älskar att springa och valla.

SMÅ HUNDAR BEHÖVER RÖRA SIG OCKSÅ!!


Att sedan Zippo och Casper snarkar ikapp när de kommer hem och får komma in och lägga sig, och att Cärla och Dumle istället väljer att springa och hämta sina favorit leksaker och sedan leka i sina hussar och mattars soffor... Ja det är en annan historia :)


Idag var fotograf Emma Jansson och hennes kompis på besök, dock regnade det så det blev inte så mycket fotograferat som tänkt, men vi hoppas att det kommer fler tillfällen!


I morgon kommer Bonny Burgess hit och ska instruera mig och Anna i Natural Horsemanship. Något som jag inte mer än läst om och sett på film. Ska bli otroligt spännande. Kameran och videokameran är laddad!!


På lördag väntar privat lektioner för Atli Gudmundsson med Garri och Kristall. Och på Söndag är det Kristalls andra Gaedinga SM kval. Detta hålls i göteborg!
Mycket att se fram emot KUL!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0