Avelsbedömningarna i Vaggeryd för islandshästar 8-9 maj 2010

 

kl. 15.30

Hemma igen från en härlig helg på Vaggeryd med årets första avelsbedömning av islandshästar!

 

!!!!!!!!!!!!!!!!JAG RED IN MIN OCH PAPPAS HINGST KRISTALL FRÁ BÚLANDI I FÖRSTA KLASS!!!!!!!!!!!!!!

Lyckan jag har i kroppen nu kan jag inte beskriva. Det är liksom något som inte går att beskriva med ord.

citat pappa: "Det har gått åt mycket snus denna helgen"

Hahaha stackarn har varit så spänd och nervös. Det var som han sa:

Nu står vi här och det var stolpe in för oss i år.

Så min Kristall. Han är en svart hingst med lång man som är svart med ljusbruna slingor. Pannlugg ner på mulen och en muskulös och välmejslad kropp med fina proportioner och starka ben. Han bär mig med stolthet och han utstrålar vilja, glädje och styrka. Han är snabb som vinden men samtidigt mycket lyhörd. Det bästa han vet är när han får springa fort och i frihet.

Kristall och jag har haft en del dikussioner men allt handlar bara om att han försöker visa mig hur det ska vara och sedan får jag övertala honom om att det finns ett mycket enklare sätt som är nästan som du vill! Haha

En sak han INTE gillar är när jag ska stänga box dörren (svängdörr) då sätter han mulen i mellan och puttar bestämt upp den, flyttar fram ett par steg och ställer sig precis på boxdörrs linjen, skakar på huvudet och frustar nöjt!

Han är guda snäll och har ett fantastiskt lynne, vet egentligen inte om man kan hitta många till som är som han när det gäller snällhet.
Jag rider honom utan problem tillsammans med andra hästar oavsett kön. Framför, bakom jämte spelar ingen roll han har full fokus på uppgiften.
Jag rider honom ofta med mitt sto som handhäst och det är som att de vet att nu jobbar vi. Jag byter också ofta och sitter på stoet och har han jämte. Inga problem. De är fullt koncentrerade på vad vi ska göra om det så gäller skritt, full galopp eller pass träning.
 Han står jämte andra hästar i boxen utan galler vid dörren. Även min andra 11 åriga hingst.
Det är något som är viktigt för mig. Hästar som hästar skall gå att hantera lugnt och sansat i alla miljöer. Jag har aldrig behövt höja rösten till mina hingstar.
Bakom det ligger träning, envishet och tålamod !

Kristall starka sida är pass, galopp och trav. Han har även en fin takt i tölt men vad jag tror så i och med att han har fått så mycket pass träning nu det sista så har tölten blivit lite bunden, men som jag tror kommer att ge sig med tiden. Han har trots allt 5 bra gångarter och det gäller att hitta rätt röd linje för att få allt att stämma samma dag, jämt...!

Lördag 8 maj

exteriör bedömning: 8.08
ridbedömning: 7.92
totalt: 7.98

Söndag 9 maj

öppna ridbedömningen: 8.04
totalt: 8.05
1:a klass bedömning!

Min lilla prinsessa Snót är godkänd exteriört med 7.50 men ridegenskaperna gick käpp rätt. Har haft problem med att hon slår sig med bak hovarna på framhovarna. I torsdags på värmningen gjorde hon det så hårt att det blödde från karlderna. Detta händer i den ökade tölten. Vilket gjorde att jag fick rida på halv fart för att inte riskera henne. Sedan när en häst slår sig så så verkar detta negativt på i stort sett hela ridningen då hästen inte vill bjuda framåt i rädsla att skada sig. Så allt var tempofattigt och halvdant.
Men jag fick beröm för min mjuka och skickliga ridning på henne och att jag visade väl. Det är roligt att höra och jag älskar min prinsessa så.
Nu ska hon läka i fötterna och sedan blir det problemlösnings projket nästa!

Randalin fick en kanon fin exteriör bedömning på 8.05 =) =) =) Vilket är otroligt roligt!
Sedan ridningen visste vi att det inte skulle bli hurra poäng för hon är liksom inte färdig. Men för att fixa ett kvitto till kommande träning och visning nästa år så bestämde ägaren och jag att vi visar henne ändå.
Det finns mycket att hämta hos detta stoet men hon behöver tid och tid har vi hur mycket som helst att ge henne!

Nu stundar två SM-kval tävlingar under de två sista helgerna i maj.
Kristall i F1 A-klass och PP1 Stilpass
Snót i F2 C-klass

Snót går på slut tampen som min ridhäst och ska sedan få den ärofyllda uppgiften att bli mitt avelssto. Jag kommer sakna henne från ryggen men jag kommer mysa gott när hon föder sitt första föl. Små Kristall bebisar =)

Kristall ska vila nu i 5 dagar och sedan mjuk startas igen för tävlingarna. Blir det SM så startar vi där. Annars hittar vi några andra tävlingar och kanske visar jag honom senare igen i år. Men så långt har vi inte kommit i planeringen (!)

Nu ska jag vila...! Otroligt långa och krävande dagar så nu är jag helt slut!
Men jag kommer sova gott och sedan väcker Daniel mig med vår firar mat!! MAX!! Hahaha Vi älskar MAX.
Igår bjöd pappa på champagne. Han hade köpt den i förväg för han visste att vi skulle klara det!

GUD VAD JAG ÄR LYCKLIG!!!!!


Kommentarer
Postat av: Elin Persson

Grattis till Kristalls fina bedömning!

2010-05-09 @ 18:50:34
Postat av: Ewa och Perla

Grattis till en fantastisk insats på bedömningen!!

2010-05-09 @ 19:43:46
Postat av: Eva Blom

Grattis, Anna! Va lycklig du måste va! Jag är glad för din skull!

2010-05-09 @ 20:45:15
Postat av: Lina

Kan bara sälla mig till skaran av gratulanter! Du är bäst!

2010-05-09 @ 20:55:53
Postat av: Marita

Grattis Anna! Vilken prestation av er båda! Ska bli roligt att rida för dig nästa helg av ett sådant proffs!!! Ses då!

2010-05-09 @ 22:29:10
URL: http://www.angalyckan.se
Postat av: Marita

Grattis till er båda till en fantastisk prestation i helgen! Ska bli roligt att rida för ett sådant proffs som dig nästa helg i Hakarp!!! Vi ses!

2010-05-09 @ 22:39:58
URL: http://www.angalyckan.se
Postat av: Anna svarar

Tack för era fina kommentarer. Jag är väldigt lycklig!

2010-05-10 @ 10:09:02
Postat av: victoria

Snyggt jobbat!!!!

2010-05-11 @ 19:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0