Lördagen den 27/2 - 2010

kl. 18.50

Jag skrev det i förra inlägget men det är värt att skriva igen =)

...aldrig har det gått så bra som det gör för mig nu!

Hästarna är som klockor!

Tog på Kristall bootsen och karledsskydden idag =) Han förstod direkt vad som var på G!
Underlaget var perfekt. Slaskigt och slirigt underlag av is som precis blivit plogat.
Värmde upp med tölt och trav. Han travade i dags max fart med 27km/h =)
Pappa tog bilen! För slaskigt för cykeln men perfekt för min 16-broddade Kristall!!
Tölten var över 90 grader i kort/mellan tempo =) =) =)
Det var HELT klart det bästa tränings passet jag någonsin gjort på honom.
Han är så taggad och GLAD!
I år ska vi införskaffa en bra video kamera!

Å passen då?
Gjorde två försök. Båda läggningarna fungerade bra. Lite strul men inget att klaga på för att vara första gången på dryga 5 månader. Farten var som när vi slutade förra året. Dvs. han har inte tappat något.
Men´han har tappat kondition och muskler så jag räknar med mer fart i år.
Styrkan han visade i passen var enligt pappa: bara ett STORT LEENDE!

Å jag!? När jag gav honom långa tyglar och vi luffsade hem så föll det nästan en tår nerför min kind.
Kristall, MIN snälla, underbara och helt fantastiska KRISTALL!!!!

Innan de långa tyglarna hann vi med en bus galopp som hette duga!!! =) Buse!

Känslan jag upplevde med Kristall idag är i jämförelse lika vacker som:
(youtube sök) The last mohican soundtrack.

Och de andra hästarna...
Pga sjukdom så har jag inte ridit sedan i tisdags.
Jag har fått någon skit med mina leder. Värker dagarna i ända.
I fredags var jag hemma från jobbet, värken tog över.

Idag orkade jag 5 hästar sedan var jag tvungen att gå in och vila mig. Sedan ut och fodra och in å vila.
Hoppas det bara är vanlig förkylnings trams.
Men jag kan liksom inte ta i. Vatten dunken är tung, det är den aldrig annars. Två hinkar med vatten bär jag lekande lätt men de senaste dagarna fungerar det inte...

Känner mig som en instängd boder collie...

Red Kristall och mina 4 träningshästar.
Alla var kanon idag. Visst lite påminnelser här och var men det flöt på fint.
Vad för typ av hästar jag har hemma?

Det är också rätt sjukt. Har aldrig haft så mycket bra hästar som i år.

Ett brunt fyrgångs sto. Härliga stora lyft med rörelser som täcker mycket mark. Hennes problem är att hon inte är avslappnad och känner sig inte trygg i tölten. Så vi tränar korta sekvenser med tölt och mycket galopp. kapaciteten finns, vi ska bara leda henne rätt. Har stora förhoppningar med henne.

Ett svart fyrgångssto. Hon är som jag tror det bruna stoet kommer att bli. Tre bra grund gångarter med en kraft och ett sånt tryck i alla gångarter. Hennes problem är travtakt i den ökade tölten. Så ja, vi rider tempoväxlingar och halvhalter =) Och mycket på lång tygel för hon vill inte alltid fram. Typ lite osäker. Påminner extremt mycke om Greifi. Känner starkt för denna hästen!

Ett brun-vitt skäck fyr/femgångssto!
Hon är ung och jag har tidigare ridit in henne. Nu är hon tillbaka hos mig och vi ska till visning i år.
Hon syns i mängden med sina "annorlunda" snygga rörelser och sin fina täckning.
Härligt tryck i alla gångarter. Nu rider vi och tränar för att få upp tempona.
Hon vill så mycke hela tiden så jag är inte ett dugg orolig för hennes framtid på banorna.
Men hon är ung så skynda långsamt!
Sedan är det, de där med passen finns den eller finns den inte...?
Ska ta hjälp av Hinni den 15 mars =)

En fux valack.
Här på inridning. Liten och otroligt charmig.
Han har lätt för att lära och känns otroligt trygg. Fina lätta rörelser och väldigt mjuka svävande steg.
Visar lite tölt men har valt att inte träna den än utan han får mogna och muskla sig lite mer först.
Kul att jobba med, alltid något roligt som händer kring denna kille.
När han gjort något bra och får en klapp så är det precis som han funderar en stund och sedan gör han samma sak igen och väntar på klappen... haha. Herr filur!

Nej nu ska jag smita ut en sväng till och sedan in i duschen och sen på med filmen "Den långa färden" Är väldigt svag för cowboys och indian filmer. Det är inte Daniel... men han är inte hemma =) hihi
Men inget gott att äta för jag bantar... haha ni som känner mig drar någ på "tappa hakan musklerna" nu..
Men lugn, ska tävla i styrkelfyt den 6 mars och jag måste ner från 69 till 67.5 kg.
får max väga 67.5 i den viktklass jag ska gå i.
Brukar väga 74kg och gå i 75kg klassen men jag har inte hunnit få tillbaka så mycke muskler sen min knäskada så jag väljer att banta!

Nej nu måste jag gå.
Haha när jag väl skriver då blir det långt.
Men har saknat er =)
STORA KRAMEN!

Lite bilder hinner jag med:


Min blivande tatuering. Ska gå grån ryggraden längst ner mot skinkan och ut över högra höftbenet ner en bit på magen måt framsidan av låret. Har tänkt på detta i mer än ett år nu och helt plötslig damp den rätt ner!
Samtidigt ska jag tatuera in Classics namn, födelseår och avtryck från hans framtass på höger handled på baksidan. Ä riktigt svag för tatueringar men måste bara tänka igenom det noga.


Jag har ridit en friser häst! STORA steg, svårt.. JA! Kul dubbel JA-AAA!!


Sam, Classic, Casper och Atli!


Jag...


Världens bästa stall katt. Spiran!


Världens bästa läromästare! Viking!


Världens bästa kompisar! Monika, Ellie och Annicka. (fotografen har fått lite för mycket att dricka, fniss)

GODNATT!



Kommentarer
Postat av: Lina

UNDERBARASTE BLOGGEN! Jättekul att läsa.



I fredags talade jag med Rosses gamla travtränare. Han sa väldigt kloka ord:



För en shettis eller russ med kapacitet för de stora loppen är det inte träningsmetoden, antal mil eller intervalljobben som avgör om den vinner eller inte. Det är GLÄDJEN! Träningen skall vara rolig. Det gäller att bygga psyket mer än kroppen. En ponny som älskar det den gör och känner stor trygghet och förtroende för sin ryttare/kusk är en vinnare.



Tror att det gäller även våra islandshästar!



Kram på dej!

2010-02-28 @ 08:32:54
Postat av: Monika

haha mmm vi andra hade nog fått lite mkt med ser det ut som..=P

2010-03-01 @ 14:57:28
Postat av: Anonym

det är samma tatuering som lady gaga har ;)

2010-08-09 @ 15:58:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0