Söndagen den 18/5-08 De är ingen vanlig dag...


...för de e Caspers födelsedag!!!
Min familjs (hemma) australian shepherd, Casper fyller idag 6år!! Tänk vad tiden går, kändes som igår han fyllde 5 år och blev vår! Han var nämligen först en foder hund och fortfarande ägd av uppfödaren. I avtalet var det att han skulle bli fyllda 5 år för att gå över i vår ägo. Hans femårsdag firades med bakelser och godis!!
Önskar jag fick vara hemma och gratta honom nu.. men jag ska ta en sån låååång och mysig promenad med dem allihop när jag kommer hem. LÄNGTAR!!!

Min söndag blev inte riktigt som den skulle sååå.... =( Jag kommer inte lägga ut tränings grejerna än.. inte riktigt färdig...

..min söndag

Jag sov til... hrm... 12... eh ja jag vet det är föööör länge men kroppen behövde det tydligen för jag sov som en stock hela natten och fram till ("smått, pinsamma") 12!
Då gick jag upp i alla fall och åt lätt lunch bestående av Skýr och Subway bröd!! Mmm en god start på en söndag!

Sedan gick jag ut och tog Snót på en lång och hård tränings runda. Ville pressa henne lite så hon är väl förberedd till visningarna och tävlingarna! Men Guuud va hon e bra nu! Gångarterna är så klara och hon börjar få god fart i alla!

Efter det följde jag med Inga Soley och Stína på en ridtur. Tog Tvinni, valacken jag tävlade med framgång under vintern. Jätte härlig ridtur. Men när jag kom tillbaka, klockan 17 då möttes jag av hästar som fortfarande stod inne.... hmmm de brukar gå ut 16.00 men nu fortfarande inne.. Det visade sig att Heimir hade migrän och låg på sitt rum och spydde. Hans arbetshelg.. Så jag bestämde mig för att göra stallet så det tog mig ett tag..

När jag kom in fick vi alla vara provsmakare till Inga Sóleys morotskaka. Det blev topp betyg från alla!! Mmm så gott med philadelphia smet ovanpå. MUMS!

Såå det hela ger en följd till att jag inte har tid, ork eller lust att skriva träningen... Fööörlåååt. men det kommer jag lovar. Ska bara försöka hitta tid!! =)

Många Kramar från en glad flicka på ISSSLLLLAAAANNNNDDDD!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Lina

Tur att migrän inte smittar... Kan nog inte i min livligaste fantasi föreställa mig hur ont det gör.

2008-05-18 @ 22:10:13
URL: http://linahallberg.blogg.se
Postat av: Ann

Hej Anna!!

Ja, det var längesedan jag skrev något här oxå...men är en flitig läsare!!!

Vi betäcker ungtackor som föds tidigt på våren sent på hösten om dom är stora och fina i hull. Annars väntar vi till tidig sommar året därpå, när dom är ca 1 1/2 år, då lammar dom på senhösten...det kan då på detta sätt bli att en och samma tacka lammar 3 gånger på 2 år.

Går det bra med lamningarna?

2008-05-19 @ 17:20:25
URL: http://annmagnusson.blogg.se
Postat av: Ann

Hej igen...

Vet inte om ni kör med renrasiga får? Vi har ju korsningar..då tar vi alltid en liten finullsbagge på ungtackorna, just för att de inte ska få svåra lamningar med stora lamm. Det är ganska vanligt med att tackorna har svårt att "fatta" att det är deras egna lamm, mycket tid och energi till att få ungtackorna att faktiskt ta sina egna lamm, en del kan ibland bli rädda för dom. Då använder vi adoptionsgrind. Man sätter helt enkelt fast tackan ENBART UNDER UPPSYN, och låter lammen själva leta spenan, när väl lammen har diat några gånger, brukar tackan acceptera lammen. Sen får dom stå i lammbox några dygn, så lukterna sätter sig och dom lär sig hitta varandra. Sen kan dom få gå tillbaka till stora boxen med tackor och lamm. Vi tittar alltid till tackan direkt efter lamning, så inte det är "proppar" i ljuvret, då kanske inte lammen får råmjölken och tackan får ljuverinflamation. Man kan få "dra" länge och väl innan proppen släpper.

Vi har några ungtackor kvar som ska lamma. Dom betäcktes ganska sent...Dom flesta har lammat nu. Vi har fått över 1000 lamm nu....

2008-05-19 @ 22:11:08
URL: http://annmagnusson.blogg.se
Postat av: Anna svarar Ann

Hej Ann!

Nej jag vet inte om de e renrasiga.,.. jag tror det iaf.
Oj vad mycket det finns att tänka på med får.. har aldrig sett det på det viset. Jag försöker hålla mig undan fårhuset här.. inte riktigt min grej, kul ibland...

Men jätte tack för infon. Ville fråga dig för du vet och sedan tänkte jag jämföra hur det är på en gård i sverige och en gård på island!

Kram Anna

2008-05-21 @ 23:05:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0