Varför?

Så har veterinären varit ute. Tog av skon och kände och klämde, kände och klämde.
Hon ryckte snabbt åt sig hoven igen när han kom nära traktens hov kant.
Gröper hål, pillar och känner...
Använder en tång för att känna var hon ömmar mest.
Kommer fram till att hon har en infektion i hoven. De kallade det något annat.. men de talar som sagt isländska, och veterinär språk kan vara tillräckligt svårt bara på svenska.

Jag frågar hur allvarligt det är?

- Ganska allvarligt.

Kommer det ta lång tid att läka henne?

- Beror på hur djupt det har hunnit bli
(det är troligtvis så att hon gått med detta en tid och det bara inte brutit ut, sedan blev hon nu skodd och hovslagaren minskade hennes fötter med 1 storlek. INTE BRA)

Nu står hon i sin box med bandage av bomull (6lager) gasbinda, självhäftande ben linda, tejp som är som tjära och inblött i en slags "motverkande för infektion" brus vätska.

Veterinären ger henne 2-4 dagar på att bli betydligt bättre. Annars kommer han gröpa ur hoven och ta bort allt det infekterade. Därmed heller ingen start i Landsmót.

Varför???

Så som hon och jag kämpat. Vi har tränat och tränat hela vintern. Jag har gjort allt jobb med henne själv. Jag skulle vara stolt att få rida mitt egna tränade sto på Landsmót. Jag skulle visa upp min fina sessa för alla! Hon och jag var värda det och vi kvalade... vi gjorde det. Ska vi nu inte få vår belöning, Äran att få beträda banan med Islands allra bästa ryttare och hästar...

Jag ska ut nu igen och blöta upp hoven åt henne.

Hoppas jag har glada nyheter nästa gång jag skriver!

Kommentarer
Postat av: victoria ahlgren

Då håller vi tummarna igen och hoppas att hon blir bra snart!!

2008-06-10 @ 22:30:45
Postat av: Lina

Anna, jag lider så med dig & Sessan din.



Det finns en jättbra veterinärbok som heter "Hesta heilsa, Handbók hestamanna um hrossasjúkdóma" Författare ä Helgi Sigurðsson, dýralæknir. Ni har säkert den i bokhyllan.



Titta på kapitel "Sjúkdómar i hófum" och gå vidare till sidan 116. Läs om "Ìgerð i hóf". Gissar att det beskriver det Snót drabbats av. Vet inte om du än klarar att läsa isländskan, språket är ganska "svårt". Men be någon hjälpa dig att översätta annars.



Kram till er båda!

2008-06-10 @ 22:53:13
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Postat av: Anneli

Som sagt, vi fortsätter och håller både tummar och tår!

Kram

2008-06-10 @ 22:53:37
URL: http://brellir.blogg.se/
Postat av: Anna er að gefa Lína svör!

Takk Lína! Thad segjer míkið thegar thetta ordíð: Ígerð í hóf, sagði dyrlaekarin altaf tíma thegar hann var að skoda Snót.



Ég aetlar að spyrja í Óla á morgun um thessi bók.



Takka thér fyrrir!



Heyrumst Anna

2008-06-10 @ 23:17:01
Postat av: Lina

Tips när du skriver isländska:



Du hittar stora & lilla Þ på alt+231 och alt+232. Stora & lilla Æ hittar du på alt+145 och alt+146

2008-06-10 @ 23:32:55
Postat av: Ninni

Gott hjá þér Anna, góð íslenska!

Alla vegana, ég skil hversu leiðinlegt þetta er, við Freyju forum ekki heldur á Lnadsmótið!

Enn hinn hesturinn min, hann Blómi endadi í 14a sætið!

Við vonum það besta, hugsum til ykkar!

2008-06-11 @ 09:11:41
Postat av: Monika

Min vän kan bara säga att jag lider med er!



Ni två ska få världens bamsekram av mig när jag kommer=)

2008-06-11 @ 12:03:48
URL: http://monikastrand.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi håller tummarna för att hon ska bli bra

hälsningar Tina

2008-06-11 @ 21:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0