Söndagen den 15/6-08 uppdaterad

kl. 11.15

Idag lyckades jag äntligen kunna få sova ut. Har varit väldigt jobbigt det senaste då Sunna-Margret har skrikit och skrikit från 6 på morgonen till 9 och jag har bara legat och vänt och vridit, för att sedan ge upp och istället gå upp, men utan att kännt mig utvilad. Men idag lyckades jag och jag sov i hela 10h. Mycket skönt och beövligt kände jag.

Kom ut till Snót lite senare än vanligt, klockan tio. Men Heimir jobbar ju så han hade gett henne mat. Nu var det, de nervösa ögonblicket att ta av bandaget runt hoven och se om det hjälpt!?
Och om det hade!!! Hoven var helt genomblöt av Rivanol (kommit på vad bruset jag användet heter!), och rivanolet verkar ha rensat upp hoven för den luktar inte illa och har börjat få bättre och mer jämn temperatur. Snót har heller ingen feber. =)
Så jag lindade på Back on Track på frambenen och sedan fick hon faktiskt gå ut, och gissa om hon va glad!? Hon till och med gnäggade när hon fick syn på de andra hästarna och friheten. Men hon får gå själv än så länge, men jag tror inte det stör henne för hon är så ranghög så hon bryr sig knappt om de andra hästarna i vanliga fall ändå! Ston hehe!!
Om ett par timmar ska jag mocka ur hennes box igen och göra den fin, sedan kyla hennes hov och sedan får hon komma in och vila!

Hovslagaren som skodde henne innan att hon blev halt kom förbi igår för att fixa Ólis tävlingshäst (slitit av sig mer än halva hoven), han pratade även med mig och sa i stort sett:
"- Anna du behöver inte tänka på veterinär kostnaderna, det tar jag hand om!"
Ja jag var nog minst lika chokad som ni blir när ni läser det... Men tydligen så had Snót blött när han satt i en av sömmarna i hennes höger hov och därmed tror han med mycket stark sannorlighet att det var han som orsakade häötan, med tanke på att det inte visar infektion (det hade kommit ut var när veterinären klämt på hoven efter urgröpningen).
Sedan lovar han att sko henne innan tävlingen igen och han ska försöka göra detta utan sömmar! Få se om han lyckas, men det ser väldigt ljust ut nu, bara Snót får hoven till att bli i jämn temperatur så är detta nog över vilken dag som helst nu! Håller tummarna....

Nu ska jag kolla på en film och sedan kila ut en sväng!

Hörs ikväll!

kl. 20.10

Jag kommer nu med ett stort glädje besked! Gick ut till Snót nu på kvällen för att ge henne sitt energi komplement foder. Tar tempen, 37,8 =) Känner på hovarna hur varma/kalla de är, och till min glädje upptäcker jag att hon är i lika temperatur runt om hela den skadade hoven! Och båda fram hovarna känns likvärdiga i temperatur! Jag blev mycket glad men hade också i bakhuvudet att jag idag tog av Rivanol bandaget + att jag kulde hoven på henne i tio minuter klockan 15 idag så jag tänker vänta tills i morgon innan jag tar det som en vändning mot det positiva!

Har inte gjort alls mycket idag.. Hade en pyssel stund med Snót, borstade henne länge och smörjde in hennes karleder och hade bara allmän rengörning. Städade ur hennes box och fyllde på med torr spån. Tvättade lite till mig själv och förberedde min packning som skall skickas till Sverige...

Ja det är så nu att jag bestämt mig för att åka hem den 8 juli. Av den anledningen att familjen kallar på mig. Jag har en otrolig hemlängtan och saknad av mina nära och kära. Min tid här skulle egentligen bara varit till mitten av april men jag fick förlängt tack vare mitt goda arbete, till den sista juli.

Och i det hela så är det ju inte så att jag åkt ifrån bara ett boende hemma i sverige, jag har åkt ifrån en gård med hästar och hundar och dess skötsel, jag har åkt ifrån min pojkvän som jag är ganska ny förlovad med, jag har åkt ifrån en mormor som inte är frisk, jag har åkt ifrån en pappa som kämpar på med allt vad en egen skött gård hör till, jag har åkt ifrån en mamma som står och tar hand om allt vad mina hästar kan kräva (förebyggande av eksem, lungproblem, ridning, borstning) Inte för att inte mina föräldrar inte vill ställa upp för mig, tvärt om de gör detta med glädje för mig och jag är dem evigt tacksam. Men jag har ett ansvar i mig som säger att det är dags att åka hem nu och jag åker med flaggan i topp, jag har sist men inte minst åkt ifrån min bästa vän som jag älskar, min älskade Classic.

Det är så mycket spännande som står och väntar på mig hemma, hela mitt liv är hemma! Och lyckan som jag känner av att äntligen kunna bygga upp det jag älskar allra mest: En framtid tillsammans med Daniel och ett arbete med islandshästarna. Jag är så otroligt lycklig, och......


"- Island har varit och är ett av de mest fantastiska äventyr jag varit med om i hela mitt liv och jag vill itne byta denna tiden mot något och jag är för evigt tacksam till hela min familj som ställt upp för mig under min tid här. Samt att familjen jag fått bo och jobba hos har förgyllt min tid och gjort mig så lycklig! Jag älskar Island!!!!"


Nu har jag två arbetsveckor kvar och sedan en vecka tillsammans med min vän Monika på Landsmót, Islandshästens största festival!! Längtar så!

Sedan flyger jag hem med Monika på Tisdagen den 8.e och Snót och Kristall ställs hos en kille på södra Island som ska hjälpa mig att få dem till Sverige!


Godnatt kramar Anna


Kommentarer
Postat av: Lina

Så skööönt!



Har faktiskt tänkt på hovslagaren en del. Att ta ner hoven en helt storlek är ett stort ingrepp och ännu större när det är så nära en stor ansträngning. Men plus åt honom som tar sitt ansvar!

2008-06-15 @ 14:23:03
Postat av: Frida

välkommen hem till swe! ;)

2008-06-17 @ 00:08:58
URL: http://nolifepunktcom.blogg.se/
Postat av: Ninni

Vem är Kristall???

Blir det tävling på Landsmót för din och Snóts del???

kram

2008-06-17 @ 10:44:56
URL: http://www.marklanda.dinstudio.se
Postat av: Anna svarar Ninni

Kristall är unghingsten jag köpt!



Tävling.. Det hänger på skoningen helt och hållet! Hon ska förmodligen skos i slutet av denna veckan och fungerar det då ska vi beträda banan på Landsmót!

2008-06-17 @ 15:48:37
Postat av: Ninni

Vad är det för stam???

2008-06-17 @ 20:33:52
URL: http://www.marklanda.dinstudio.se
Postat av: Lina

Så kul att du kommer hem! Lova att komma och rida Tinna en kväll! Bara måste få rida och tjattra Island med dig!

2008-06-17 @ 23:18:42
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0