Onsdagen den 11/6-08 Veterinärbesök nr. 2

kl. 23.15

Idag blev det ett sent inlägg...

Jag kan ju faktiskt inte vara så deppig så att jag inte skriver hur min dag har varit...

Steg upp klockn 7.40 som vanligt, åt lite frukost och gick sedan med nervösa steg till Snóts box. Hon står upp, ett gott tecken... sedan ut ur boxen... men nej. Lika halt som innan. Blöter hennes hov med sodan (retligt att jag inte kommer på vad det heter...? kanske ngn annan som vet vad jag menar som kan hjälpa mig?) borstade henne sedan ordentligt och gick ut och repade lite gräs till henne som frukost. Stackars min sessa kan inte ens gå ut och äta goda gröna gräset... Så då får jag faktiskt ta mig ut och repa lite åt henne. Glad blir hon!!!=)

Försöker sedan tänka på ngt annat,,, Tränar två nya unghästar, de var lätte tack vare hantering från ägaren, sånt gillar jag! Men ett jobb är ett jobb så då måste man ju ibland ta hand om de jobbiga också!

Sedan samlade vi ihop alla skodda hästar i paddocken för att sedan ge oss av på ett två dagars rekstur med en väg på ca 4,5 mil. Vi stannade fyra gånger på dit sträckan och stoppade sedan vid en hage med gräs och vatten som hästarna är i över natten. Sedan åkte vi hem, (vi har alltid en bil med oss) Rundan som vi rider är en väg som går i en dal, namnet; Vatnsdalur) Det är helt enkelt en STOR dal med vatten i mitten och en väg som slingrar sig runt. Men på vägen hem i bilen upptäcker vi ngt mycket skumt... är det vad vi tror...? Jo visst är det de.. Två hästar som går runt mitt ute i vattnet. Helt av sig själva har de lämnat flocken och bara vandrat ut i vattnet (en del ställten av vattnet har det blivit små vallar där vattennivån inte är lika hög) VÄLDIGT lustigt att hästar bara väljer att gå iväg så och speciellt ut i vattnet. Teorin vi har är att de här hästarna kanske nyss kommit till denna gården, och nu helt enkelt försöker de hitta hem.

Väl hemma duschar jag och byter till tunna kläder för nu är Island varmt och gott. Sommaren är sannerligen på väg och det är ljust dygnet runt!!!
Sedan är det middag hemma hos Ólis föräldrar. Under tiden jag är där så hade veterinären varit och kollat Snót. Han ringde sen till Óli och så här är läget...

Hon har ingen feber, men haltar. Hon är inte svullen i benet, men hon haltar. Han valde nu att gröpa mer i hoven för att komma djupare och se om det kommer var eller blod. Kommer inget var och verkar inte vara infektion, men hon haltar.
Han svarar ärligt att han faktiskt inte vet vad det är. Hon får smärtstillande och boxvila till fredag och jag ska hålla koll på tempen. Hans teori är nu att det förmodligen bara är en liten blödning i hoven som förvärrades när hoven verkades för hårt och att sedan sömmarna träffade och utgjorde blödningen...?
Jag vet inte vad jag ska tro? Mer än att jag gillar denna veterinären och att han verkar kunnig. Hade kännt mig väldigt nervös om jag inte gillat veterinären, är så kräsen.

Men nu känns det iaf som att lite hopp börjar komma till mig. Och det är ju ett gott tecken.

Fick paket av Daniel med Back on Track paddar. Så nu har hon dem på bakbenen till att börja med pga svullnaden hon hade och sedan bara lindor på frambenen för att skydda det benet som hon lägger mest tyngd på. Har aldrig riktigt trott på lindor och grejer.. men om man ska dra en linje till sig själv så tycker jag det är jätte bra med linda runt knäet om man slått i och fått blödning eller foten, elr likn.


Jag är så tacksam för alla fina kommentarer jag får av er, det värmer mitt hjärta och får mig att le igen! Här har man ju inga direkt nära människor och människor som inte ser djur riktigt på det sättet som, iaf jag, gör. Jag känner det så att jag har tagot Snót under mina vingar och nu är jag skyldig henne att skydda henne och vårda henne så väl som jag kan! Och det tänker jag göra. Landsmót är mitt mål, men hennes hälsa är viktigast!


Så nu väntar jag på fredag och nytt besök från veterinären!

Ska sova ett par timmar nu, innan vi ger oss av till vårt äventyr igen i morgon!

Återigen, Tack, för ert stöd och ert hopp för mig och min sessa!

Monika: Jag längtar efter bamsekram från dig min vän!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur går det med Snóts hov?

2008-06-13 @ 22:34:25
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0