Mandagen den 11/2-08

kl. 22,20

Det blev en sen kvæll idag. Pratade længe med daniel pa msn, med web camera!! Tænk vad bra det ær med moderniteter ibland!

Jobbet rullade pa fint idag och det började med en dag med ett væder som var mycket milt och jag trodde det skulle halla i sig ett par dagar... men som sagt væder ombytena hær ær enorma och det vænder fortare æn kvict, idag gick det pa ca 8 timmar. Sa nu ær det hard vind ute och med snö som piskade ossi ansiktet som nalar nær vi red.

Det var en hæst som jag red idag som skenade för mig. Vi har vældiga problem att fa denna hæstan att över huvudtaget att lyssna, han vill bara springa. Han gör aldrig ngt bara springer vældigt fort.
Sa Óli har sagt till mig att nær hæstarna ær sadan sa ær det oftast bæst att bara lata dem springa och pusha pa dem æn hardare sa att jag ænda bestæmmer. Detta har funkat vældigt bra pa ett par andra hæstar jag trænar i stllet, sa jag tænkte mig göra lika dant med denna herren..
Men idag sa gick det lite för fort och han bestæmde sig för att bocka ivæg i full galopp och sedan svænga skarpt av pa en annan væg æn den vi skulle vara pa. Jag ramlade inte av, men det var en aningens halt dær han valde att svænga sa han ramlade och lag platt pa mage en stund och jag stod pa bada fötterna över honom och væntade pa att han skulle resa sig igen, vilket han gjorde och fortsatte sedan att bocka.. suck, fick tag i stigbyglarna och tryckte pa honom ænnu hardare.. Vi galopperade i sækert 1-2 km innan han valde att sakta ner och sedan ga lagom lugnt. Jga jobbade med honom 1 över en timma i bara galopp och han var inte ens flasig nær vi landade i stallet. Ska fortsætta göra sa hær pa honom æven om det kommer ta tid.
Ofta ær det bættre att i början lata dem göra som de vill, sa længe det handlar om saker som att vilja springa fort - da trycker man bara pa dem hardare, de vill inte ga kvar pa vægen - da later man dem bara springa vid sidan av vægen och man trycker bara pa dem hardare till de sjælva kommer pa att det ær smidigare att ga pa vægen, de vill bara springa till utgangen av paddocken - las alla utgangar och rid med slak tygel lat dem bara springa förbi och till utgangen men med ænda resultatet att du bara trycker pa dem att springa fortare och fortare, till slut förstar de att det ær helt enkelt mycket bekvæmare att lyssna.
Och va alltid noga med att ha slak tygel.

Nu blir det inte mer skrivande ikvæll för jag vill sova nu.

Óli ær pa ett möte om en stor is tævling som annordnas varje ar, det var först tænkt att det skulle komma ett 20 tal ryttare, men det slutade med över 200 starter förra aret och nu har det æven blivit pris pengar i potten. Sa pa mötet organiserar de och ordnar och fixar med detaljer och sponsorer...
Sa vet ni nagon hemma i sverige som vill sponsra en is tævling för alla topp ryttare fran island sa ær förslag mottagbara!! Det kommer att vara værldsmæstar ryttare och landsmót vinnande hæstar pa startlistan och EN AV ISLANDS STÖRSTA TÆVLINGAR!!

...en liten detalj, om jag fixar en sponsor sa far jag tævla pa denna tævlingen!!

Godnatt!! Kramar Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0