Fredagen den 8/2-08

kl. 20.20

Först ska jag börja med att berætta att det blev ingen tævling idag.. den stælldes in pga för mycket "vind". Men det ær tævling næsta helg, men da ær det pa is, m jag tror jag ska stælla upp pa. Det ær en större tævling. Sa det hade kænnts bættre att tævla pa denna lilla tævlingen först. Men eftersom den ær instælld sa satte de ett nytt datum och det ær fredag næsta vecka.. Sa jag kan ju vælja vilken jag vill delta i. Men jag tror t blir pa isen för Snót ær otroligt fin pa isen.

Dagen började med att det blaste lite... till och med jag tyckte att det va lite! Sedan övergick det till att vinden försökte kasta mig och óli ur sadeln.. Sa da la vi ned ridandet för dagen och stannade inne för att fixa och dona i stallet. Nær det led mot kvæll sa slæppte vi ut hæstarna för att snabbt fixa boxarna och göra klart för natten.
Rætt som det ær flyger en av dörrarna upp och Óli kommer in springande och skriker att vi maste hjælpa honom att fa in trailern i "lilla volten" (som ær den som vi brukar træna unghæstarna i..) Nær jag kommer ut sa gar jag mot stællet dær trailern star... men HALLA?? skojjar de med mig eller ville de inte ha hjælp med trailern?? För den stod væl hær...?
Da har vinden flyttat trailern (væger 1 ton) ca 7m længre bort bakom hus knuten.. Da kan vi snacka om stark vind. Nærmare bestæmt 39 m/s.
Nær jag och Heimir matade de tva hæstarna som stod i det gamla stallet en bit længre bort da fick vi næstan halla i varandra för att stötta varandra sa att vi inte skulle blasa ivæg..
Pa hem vægen sa gick jag at ett hall och Heimir at ett annat... Jag skulle ta mig sjælv fran A - B. Jisses det var bland de tuffaste uppgifterna jag har haft pa mycket længe. Som tur var fanns det staket pinnar med jæmna mellanrum, dessa fick jag sikta mig in pa och sedan kasta mig emot dem och hugga tag id em sa jag inte blaste ivæg... Efter det var jag glad att inte behöva ga ut mer den dagen! Det var en av de værsta uppæevelserna jag varit med om.
Skickade tidigare ett ljud meddelande till min pojkvæn över MSN. Han hörde hur det blaste... Det slar i hela huset.

Sedan hade jag ytterligare en skræck upplevelse... fast detta var igar.
Vi skulle aka till Ólis mamma och pappa pa födelsedags middag. Vædret va fint, lite vindigt. Óli och hasn fru akte i förvæg för de skulle fixa med lite annat först. Jag och Heimir akte vid kvart i 6 pa kvællen för att hinna lagom till kl.18. Jag körde... Det gick ju bra i början. Men fran ingenting sa gick det till att jag sag inte huven pa bilen.. Jag fick stanna mitt pa vægen och vænta, sedan köra i 5-10km/h med blicken letandes efter næsta væg pinne.. USCH! Det islændska vædret kan verkligen chocka en. JAg visste innan jag akte hit att jag skulle möta hard vind.. men detta!?!?!?!?! Men fortfarande ælskar jag detta land!!

Det har blivit vældigt daligt med hæsttrænandet denna veckan, pga vædret. Men över lag sa har alla hæstar ænda skött sig kanon bra.

Elín Ósk, hon ær Ólis lilla syster, 21 ar (nyss fyllda). Jætte gullig tjej som jag umgas en del med. Hon rider inte sa mycket men ær ofta i stallet och hjælper oss. Hon sa en gang till mig att Inga-Sóley hade sagt att de var glada och nöjda över mig för att de kan inte hitta ett fel pa mig. Ær jag inte underbar!? Hehe. Jag blev sa smickrad av de orden sa jag græt næstan.

Iman ær det Þorrablót fest! Det ska bli en spænnande upplevelse, længtar jætte mycket till det. Þorrablót´ær en fest med konstig mat.. hehe jag ska ge er mer detaljer efter det att jag sjælv upplevt detta!! Spænnande! Men jag har smakat lite av maten... URK. sa jag aker mætt till festen, men kanske smakar ngt litet.. KANSKE!!

Jag hade sa mycket jag skulle skriva om men jag fick ænnu mer nytt att skriva om sa det gammla har liksom försvunnit... Men vi far hoppas det kommer tillbaka.. Nu ska jag (blivit tvingad) titta pa "Bandið hans Bubba" Bubba (Bubbi) ær en av islands bæsta sangare och han letar en ny medlem i hans band sa de visar det i flera delar pa tv´n varje fredag. Óli ær helt galen i honom...

Hoppas ni har det bra och att vædret i Sverige ær bættre æn vad det ær hær.

Kramar Anna

Kommentarer
Postat av: Lina

Bubbi är var han som sjöng den sången jag red Saga & Tinna till i Sörsjö. Du minns "Island er land þitt þú aldrei skal gleyma..."
Vindarna du beskriver är ju helt osannorlika! Hjälp, blås inte bort!
Du kommer få en oförglömlig upplevelse på þorrablót imorgon. Islänningarna är ett folk som verkligen kan festa till det! Och har du aldrig hört vacker körsång tidigare så kommer du få det imorgon!
Sköt om dig och fortsätt att njuta av ditt äventyr!

2008-02-08 @ 22:00:49
URL: http://linahallberg.blogg.se
Postat av: Gunilla Nilsson

Hej Anna!
Du verkligen stormtrivs det hör man.Jag får tacka för rosen jag fick i islandstidningen.Jag red Gardur i dag han är fortfarande lika pigg och glad, han gör verkligen sitt bästa.Där har du gjort ett bra jobb.Jag läser din blogg varje dag förutom när jag är i Norge och jobbar det är så spännande och läsa, det är så man nästan rycks med du berättar med sådan inlevelse. Hoppas vi ses på Landsmot.Förrästen har du fått bedömningen på unghästprovet?
Ha det gott
Gunilla

2008-02-08 @ 22:01:12
Postat av: Monika

Ja ta nu inte och blås bort!! Då har jag ju ingen Anna att hälsa på..Det där med festen låter lite skumt men blir nog roligt! Är nog som att ta med en från utomlandet till våran typ midsommar. Dom måste ju undra va f-n vi håller på med när vi hoppar små grodorna...!
Kul att du har en jämngammal tjej att umgås med också=)
Kramar

2008-02-09 @ 09:43:31
URL: http://monikastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0