Fredagen den 1/2-08

Först vædret: -12 grader, stundtals sol, stundtals snö med mycket vind. Men allt som allt en fantastisk dag, varför? Jo fortsætt læs sa kommer det att ga upp för er ganska snart, Varför!?

Idag var det bara jag och Óli som jobbade. Heimir var ivæg pa annat hall. Dagen började med træning av yngre hæstar och innan lunch sæger Óli:


-         Efter lunch ær det tölt tævling mellan dig och mig!


Jag fick vælja tva hæstar, valet va sjælvklart: Dinur till ena omgangen och Snoð till den andra. Mina helt klara favvoriter i stallet. Först sa jag att jag ville ha Gáski, för han ær kungen av tölt! Detta ær Ólis tævlingshæst och det ær se men inte röra som gæller pa honom. Sa han sa skæmtsamt nej... Han brukar sæga att du far rida honom den sista augusti... Bara för att han vet att jag slutar sista Juli och han vill att jag ska stanna længre!!


     Jaha tænkte jag nær jag sadlade Dinur, ytterligare nagot av hans dagliga pahitt! Men idag var det utöver det vanliga, tævlingen skulle ske pa IS! Och inte vilken is som helst pa den djupa breda forsen som rinner ca 500 meter ifran stallet, nu lag den frusen och mycket inbjudande att rida pa. Och vilken upplevelse. Hæstarna va taggade och spænnda över underlaget, det knastrande ljudet av sma sprickor efter hæstarnas hovar och det kluckande ljudet av levande vatten under oss.

Idag var det min och Dinurs tur att kamma hem vinsten. Jag kan inte beskriva med ord hur fin han var idag, vi var ett tillsammans! Och jag ær sa lycklig.


Nær det var min och Snoð tur hade jag höga förvæntningar pa henne, men förvæntningarna jag trodde var höga var alldeles för LAGA idag. Hon var "the queen of icetölt". Det var till och med sa att Óli reagerade pa henne och undrade vad hon ætit till middag... Jisses, hon va sa tænd och laddad. Manen flög och hennes hovar hann knappt inte nudda isen förræn de studdsade upp igen. Och som hon töltade. Vi hade sa roligt och jag glömmer det aldrig.


Vi red pa forsen och skulle sedan vænda, jag pa Snoð och Óli pa sin Gáski. Óli stannar och sitter av Gáski... (jaja flytta sadeln tænkte jag...) men....?

Óli höjer sin hand med Gáskis tyglar och fragar:

-         Vill du pröva!?

Eh VAAA?? Du skojar inte nu va?


Nej han skojjade verkligen inte för innan jag visste ordet av sa satt jag dær, pa Gáski. Han som man far se men inte röra.. Nu satt jag pa hans rygg. Och vilken hæst... Vilken power. Vi red kort tölt för jag vagade liksom inte öka, rædd att förstöra honom för Óli. Men i örat hör jag Óli skrika: ÖKAAAA!!

Jag behövde bara lætt trycka handen mot hans hals och sætta mig djupare i sadeln sa sköt han ivæg som en kanon i full fart ökad tölt. Tararna rann av vinden som slog i mitt ansikte och jag flög fram över isen. Værldens lyckligaste tjej!

Till raga pa allt sa ær jag bara den andra i raden av manga som jobbat för Óli som fatt rida Gáski.


Efter dessa tre upplevelser sa madde jag næstan illa i magen av all nervositet och glædje som sakta började lægga sig. Men sa bara:


-         Du red riktigt bra idag och jag ær glad att ha dig som hjælper mig med mina hæstar!


Ja.a du Óli jag ær glad att jag far vara hær, du ger mig upplevelser till hæst som jag knappt vagar drömma om. TACK!!!!

...ni har nog vid det hær laget ræknat ut, varför!?

Nu ska jag ga ner en stund och kolla pa tv och bara mysa med min lycka!

Hoppas ni har det gott dær hemma och att allt ær væl med er!

Kramar fran værldens lyckligaste tjej!

ps. rulla nerat och det finns bilder fran dagens is tölt!

Kommentarer
Postat av: victoria ahlgren (wiss)

Härlig att läsa allt du skriver antar att du varit med om underbara upplevelser, jättekul att läsa din blogg och se dina bilder
Kram
Victoria

2008-02-01 @ 22:50:03
Postat av: Per Esbjörnsson

Ja du Anna, vad ska man säga...
Grattis! Kul! Skitkul! Häftigt! Jag vet inte riktigt.
Men sug åt dig, för jag tror inte det går att få bättre bevis på uppskattning.

Fast du kommer säkert förvåna dig själv (och andra) fler gånger...

... så kommer jag att tänka på (minns inte hur länge sedan det är) när vi red ut efter att du sett till våra hästar medan VI var på Island. Jag har varken förr eller senare sett någon rida Væpja som du gjorde då (skulle vara Halldor då).

Ta för dig när tillfälle ges. // Per

2008-02-01 @ 23:20:50
Postat av: Ann

Hej Anna! Ja, du har verkligen hittat ditt kall här i livet. Det riktigt hoppar glädje ur datorn när man läser din blogg!! Denna Dinur har nog hoppat in i ditt hjärta för och stanna där? Kommer han till Sverige månne?

2008-02-02 @ 09:06:56
URL: http://annmagnusson.blogg.se
Postat av: Anna Jonasson

Hej alla!

Tack för all positiv respons jag far fran er alla!
Jætte kul att ni uppskattar det jag skriver.

Dinur, ja han har hoppat in i mitt hjærta.. men han ær tyværr inte till salu.. trakigt nog, han ska stanna pa Island för att vara Ólis tævlingshæst. Men kanske finns det nagon annan hæst hær som kan bli min næsta =)

Jag har sa mycket roligt hær, som ni kanske har förstat vid det hær laget ;)

Nu aterstar veckan att ladda för tævlingarna pa fredag, ska bli spænnande.

Kram fran Anna!

2008-02-02 @ 16:47:17
Postat av: Monika

Anna!!! Va jag skulle vilja va i dina kläder!! Gáski måste varit helt underbar att rida!!Häftigt att du fick göra det=) Ja dom andra är säkert lika underbara dom! Jag kommer å hälsar på sen när jag är färdig och har skaffat ihop lite pengar! JAG LOVAR! men då måste du lova att vi ska ut och ha tölttävling också=)Hehe!

LYCKA TILL på tävlingen nästa vecka och se till att du kan "anställa" nån som fotograf!!

Lina ett stort tack till dig också som trodde att vi skulle passa så bra som kompisar!! Du anar inte va rätt du hade!=)

Många kramar!!

2008-02-02 @ 19:27:54
URL: http://monikastrand.blogg.se
Postat av: Anna Jonasson

Ahh Monika va glad jag blev av det du skrev idag, min væn. Saknar dig!
Klart vi ska ha tölt tævling nær du kommer!
...och Lina, Tack fran mig ocksa!

Kram

2008-02-02 @ 20:16:31
Postat av: Lina

Anna & Monika!
Blir jätteglad över att er vänskap blev så stark som jag någonstans anade att den skulle bli...bara ni fick upp ögonen för varandra!

2008-02-02 @ 21:23:37
URL: http://linahallberg.blogg.se
Postat av: Monika

OOOJJJAAA Anna är en sådan vän man inte släpper i första taget! Såna vänner är svåra att hitta och jag har turen att ha ett par stycken!! Galet men sant=)

Längtar till min Islands resa!!

Kram

2008-02-03 @ 00:07:53
URL: http://monikastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0