Kristall, min underbara fina fina Kristall <3

Torsdagen den 21/10 2011

Sitter i soffan och kollar på idol tillsammans med Sam och Zippo, men tänker mest på den underbara ridtur som jag och Kristall, Anna och Katla, Tina och Randalin, och Zippo, hade för ett par timmar sedan.  Först ridning i ca 1,5 timma och sedan fika på en flotte vid sjön. SÅÅÅÅ PERFEKT!
Fikat hade jag kört ut med bilen innan vi red iväg, å sedan tog jag den toma ryggsäcken med mig hem på turen.


Kristall, min underbara fina fina Kristall.
Denna häst, att han har fångat mitt hjärta. På något sätt så förstår vi varandra. Från början av vår tid tillsammans så missförstod vi varandra ganska rejält och pressen blev helt enkelt för stor. När vi sedan la alla krav på hyllan och bara började leka, DÅ hittade vi varandra och vi blev ett ekipage.

Att ha en så bra häst som honom och inte bara ödsla hans tid på banan. Vi rider och tränar i skogen i stort sett 95% av gångerna. Sist jag red kurs för Hinni så utbrast jag efter halva lektionen:
"- Jag tycker inte om att rida på volt!"
(de som tittade på fnissade högt)
Hinni med sin fantastiska pedagogik fick mig att förstå att volter är bra ibland. 
Jag hörde nog ibland som enda använda ord i den meningen. Så de där 5% är alldeles lagom =)


Kristall är en trygg, stabil hingst med ett fantastiskt lynne. Han står lös när jag gör i ordning honom. Spelar ingen roll vilka hästar som rör sig runt honom. Han tränar tillsammans med alla olika hästar med hundra procent fokus på sin uppgift utan att bry sig om de andra hästarna varken de är ston, hingstar eller valackar. Han är en fantastisk hjälpande hand och just nu håller han på att lära Jarpskjóna (sto 4 år) och Otur (hingst 3år) att gå som handhäst. Varken det är betäckningssässong eller höst så vet han vad som gäller när jag är i närheten.

Idag under vår ridtur säger Anna, när mörkret började jaga oss:

- Jag är aldrig nervös när Kristall är med.

Det glädjer mig att höra de orden för det betyder verkligen att hans personlighet lyser starkt. Han är en trygg individ och skapar trygghet för de som umgås med honom. Han presterar mycket bra på tävlingsbanorna, samtidigt som man kan ta honom på flertimmars turer i skogen med skratt och bus!

MEN jag är mycket nogrann med att låta honom ha sin tid och få vara häst. Han har gott om mark att röra sig på samt att han alltid får ha kontakt med andra hästar. 


Kristall må vara liten men han har en enorm utstrålning och springer med en sån kraft. Han förändras verkligen när man rider honom. Det som gör han så stark är väl delvis för att han har ett psyke av stål men framförallt på att vi tränar varierat och ofta i terräng. 1,5 mil i högt tempo är ingen match för honom och ju mer han går på en och samma ridtur desto bättre blir han. 


Han har ett hjärta av guld och jag är så lycklig över att han är min. Vi har lika roligt vad vi än sysslar med om det är ridning i skogen eller träning på banan som gäller. Jag är konsekvent i min träning av honom för jag vill att han och jag ska gå långt MEN jag är 100% nogrann med att VI SKA HA ROLIGT UNDER VÅR RESA OCH VI SKA VARA LYCKLIGA! Och det hoppas jag också syns när vi tävlar.

Kristall frá Búlandi, Jag älskar dig! 






















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0