Söndagen den 13/1

19.30

Hej!!

Idag har jag haft ytterligare en lugn och skön dag! Jag fick förbud av Óli att va i stallet... Men man kan væl sæga att jag sket i de! haha
Red en av tævlingshæstarna lite i paddocken bara.. skrittade och gjorde lite igangsættningar pa volt för att mjuka hans sidor!
     Det ær viktigt, som sækert manga vet, att rida æven islandshæstar pa volt och böjt spar. De berhöver muskler i rygg och rumpa lik væl som vilken annan sport hæst som helst.
      Tölt ær egentligen en vældigt anstrængande gangart och vill man ge hæsten de bæsta förutsættningarna för att ga rætt i tölt da maste man hjælpa den med övningar som, volt, öppna och trav/tölt i lægre form. Rider man hæstarna i lægre form stundtals sa bygger de rygg och rump muskler. Hær pa island red man ju ofta bara rakt fram och mycket ældre folk tittar ibland snett pa en nær man rider, som de sæger, runt runt till ingenstans!!

Sedan kom Inga-Soley ut och skulle rida en svæng pa sitt sto sa jag hængde pa henne med en av de mer ridna unghæstarna.. Det va riktigt kul! (....mycket som ær roligt hær)

Borstade Dinur idag me, med den nya röda borsten med guldkant! Han blev dunder snygg! Gjorde ett tappert försök att fotografera honom ute pa en kulle med bergen som bakgrund... det gick inge vidare för han bara dansade runt som værsta unghingsten, livrædd för kameran och den fladdrande linan!

Sedan har vi en sjuk hæst som jag inte berættat om... Han ær mager som en sticka.. pælsen ær tovig och kletig runt ryggraden och under manen, och han kliar sig fruktansvært mycke... Sa idag bad jag om en sax och en tæt kamm... sedan satte jag igang och klippa och kamma, klippa och kamma... Han njöt sa det stod hærliga till. Sedan masserade jag in en fet olja och stod længe och bara gnode honom mjuk! Sla upprepa samma prosedur ett par dagar nu och se om det hjælper annars ska jag be om en slang sa jag kan duscha honom.. För det ær ngt i pælsen som verkligen gör honom illa.. Sen har han fri tillgang (utom pa natten) till kraft fullt hö med en "ga upp i vikt olja". Hoppas detta hjælper, tycker sa synd om honom. Men han har börjat fa ga ut med de andra... innan stod han bara i ett hörn i boxen och rörde sig knappt.. men en dag bestæmde vi oss för att, bokstavligen talat, att putta ut honom ur boxen. Sen næsta dag sa va han mycket piggare och ville till och med ga ut!

Nu ska jag öva pa lite hingstnamn... om jag kunde alla i en kalender, tills pa tisdag, da skulle jag fa kalendern! Sa det maste jag naturligtvis klara!

Ha de gottt!!!!!!!!!!

ps idag blev de ingen bild.. ngt konstigt...






Kommentarer
Postat av: Lina

Vet precis hur det är...fast man är ledig kan man bara inte låta bli djuren. Fast för mig var det ladugården och kossorna som gällde. Tänk att det var 20 år sen...

2008-01-13 @ 22:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0