Söndagen den 10/2-08

kl. 20.00

Nu har jag varit med om mitt livs första Þorrablót. Och det med en kænsla av glædje och lycka. Det var en otrolig fest och en minst sagt konstig mat...


Med konstig mat..


Jo, festen var I en lokal med stolar och bord uppstællda I en halvmane lite upphöjt ovanför dansgolvet I mitten. Pa ena sidan fanns det en scen dær ett live band spelade och underhöll hela kvællen.


Vi kom till festen kl. 20.00 och satte oss vid varat borde som hette "Sveinsstaðir" Hær satt:

Jag, Óli, Inga Soley, Elin Ósk, Heimir, sedan var det Ólis förældrar och lika sa Inga Soleys, det var en væn till Inga Soley och Ólis Lille (mycket viktigt att poængtera att det ær just LILLE bror för han ser ut att vara store bror för han ær nagot sa kolosalt stor, inte tjock, bara stor!!) bror Gilsi

Nær vi sedan skulle ta mat sa gick vi ned till dansgolvet dær det stod bord uppdukade likt ett svenskt julbord, med skillnaden att det stod FAR pa menyn.

Det fanns: Farskalle (med tunga, ögon, hjærna och.. ja allt en skalle kan tænkas innehalla), sedan fanns det sill, torkad fisk (URK), ett bröd liknande en pannkaka I form fast hard som ett knæckebröd och med en smak som jag inte riktigt kan beskriva men HIMMELSKT GOTT!, sa kommer vi till det underliga, den sura maten.. Det var nermald færsliknande bitar som lag upplagda pa fat och de fanns fartestiklar, lever, blod, och en færs blandning av far skalle. Det fanns bade som sur variant eller icke sur. Jag föredrog den icke sura.

Sedan fanns det en röra med salt hæst kött som var mycket gott, haj kött - vældigt starkt och en konstig seg konsistens, Jag smakade allt utom far skalle och testiklarna.. (testiklarna har jag ju rakat ut för innan, genom pa tvingning fran Óli. Han hade sækert jætte roligt!!


Efter vi ætit klart sa flyttades vi ned med stolar och diverse dricka till dansgolvet för att sitta framför scenen dær de hade underhallning I form av ett skadespel som handlade om personligheter fran olika gardar. Dærirbland ocksa Inga Soley och Óli. Alla skarttade gott och æven jag fick mig ett par goda skratt salvor, trotts svarigheterna att första vad de sa.

Sedan skulle det koras nya "skadespelare" till næsta ars Þorrablót, och Inga Soley och Óli blev ett par av dessa. Sa hær fina blev de I sina kronor:

Inga Soley

image44


Óli (han ær inte sa full som han ser ut, han var bara lite svar att fanga pa bild...)

image43



Sedan bars stolar upp, tillbaka till borden och vi satte oss ner igen och pratade, skrattade och hade saaa roligt. Alla var mana om att jag skulle vara med i samtalen sa det pratades en blandning av svengelsislændska. Haha maset ha latit vældigt roligt för andras öron!! Jag rakade en gan sæga till Ólis pappa att jag börjar första allt mer och mer islændska nu. Skulle jag aldrig sagt för nu ær det ENDAST islændska fran hans sida.. Men vad gör væl det?? Ska jag læra mig sa ska jag.


    Och nu Lina, var det dags för körsangen som du sa skulle vara sa vacker!!

....OM den var, oj oj oj alla fran hela salen klæmde i och sjöng sanger fran ett höfte som var upptryckt, dagen till æra. Det var sa vackert, alla sjöng med kænsla, glædje och tro! Jag sjöng sa gott jag kunde. Och vilka vackra latar det var, æven fast jag knappt förstod ett ord sa fick jag mig ænda en klarhet: DE ÆLSKAR ISLAND!!!!!

Resten av kvællen sa spelade bandet alla möjliga latar bade pa islændska och engelska och alla dansade och hade roligt. En san blandad skara med folk och aldrar men anda hade alla en rolig och uppskattad stund. Tack för att jag fick vara en del av detta, det kom till att bli ett mine för livet.

Festen slutade kl. 03.30 och vi var hemma vid 04.00, lagom trött och seg I kroppen efter en sa lang men otroligt rolig kvæll tillsammans med mina islændska vænner.
 Óli bad tidigare pa kvællen att han skulle fa ringa en av mina kompisar hemma i Sverige.. Sa i bilen pa væg hem sa ringer jag Monika... (vem kan væl passa bættre æn min roliga væn Monika =) ???) Óli pratade pa knagglig svenska med en nyvaken Monika i andra ænden... Hihi Undra om hon förstod ett ord av vad han sa.. Men roligt hade vi och sækert Monika ocksa ;) Kul att fa prata med dig igen, sa længe sedan.

Lite bilder fran festen:

Óli, Elín Ósk och Inga Soley

image42

Elín Ósk och jag

image45


I all glædje maste jag bara fa sætta in detta som min mamma skrev: (Casper och Sam ær familjens tva andra hundar)


En mrgon när jag skull gå till jobbet,klockan hade ringt,så stog
Classic vid min säng och tittade på mig,jag undrade vad han nu ville
mig.Jag gick upp och gjorde mig iordning,och Classic hade inte kommit
ner.Jag tog mitt kaffe och smörgås,Casper och Sam satt vid min sida
och väntade på en bit smörgås som vanligt.Jag ropade på Classic flera
gånger,men han ville inte komma ner,så jag gick upp för att se var det
var med honom,då låg han i din säng långt uppkrupen på din kudde.Då
förstår jag när han stog vid min säng,han ville nog bara säga att han
längtade efter sin Matte.så han var lite tjurig den dagen,men det gick
över.Jag har kvar dina lakan isängen som du hade innan du
åkte,såClassic känner din lukt och trygghet.

Ett par tarar rann nedför min kind, min bæsta kompis, min tattit!!
Jag saknar honom sa...Det værsta ær att jag inte kan förklara för honom att jag kommer hem igen.. Han tror att jag övergett honom..

Anna och Classic, Julen -07

image46


Classic, hösten -07

image47

Saknar dig min vovve, Matte ær snart hemma igen, det Lovar jag dig!!


Kommentarer
Postat av: Lina

Åhhhh, vad roligt att läsa om din þorrablót! Träffar jag Classic skall jag viska i hans öra att matte tänker på honom varje dag!

2008-02-10 @ 22:10:17
URL: http://linahallberg.blogg.se
Postat av: monika

haha jo du jag hade kul=) Har skrivit om det på min blogg också...Det va kul att prata med dig igen också ska jag säga=)
Kram

2008-02-11 @ 06:55:38
URL: http://monikastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0