Söndagen den 16/10 2011 Dimman hänger tung över Väshult

Godmorgon!


Kan väl börja att rapportera från förra helgen då Gaedingakeppni SM gick av stapeln i Margaretehof.
Med mig hade jag Garri i B flokk(fyrgång) och Kristall i A flokk(femgång). Gaedingakeppni är en isländsk form av fipo grenarna kan man säga. Istället för att visa hela varv så är visningssträckan på racksträckorna samt att du en sträcka i programmet får använda dig av pass rakan. I Gaedingakeppni är det hästen som tävlar och får äran.

Jag är verkligen en gaedinga ryttare och mina hästar också, det passar oss som handen i handsken.
Fart, frihet och show =)

På fredagen rullade jag ner med hästarna och Zippo. Det gick smärtfritt att köra och vi stannade halvägs och tog en fika på ett konditori,

 ...såååå mycket bättre än bensinstations stoppen som alltid blir annars.

Vi var framme först av alla och fick två stora fina boxar i utestallet med nära till allt. Lunchade hästarna och tog med mig Zippo till en stor äng där vi lekte lite med pipen och pinnar. Han är snabb som vinden den hunden!

 

Sedan var det dags att sadla och känna på banan. Kristall var som en maskin och skötte sig rutinerat och bra som alltid. Garri var lite skrikig, men gjorde sitt program precis som han ska. Men en häst som skriker tyder ju på okoncentration och det kändes i hela kroppen på honom.


Sässongen har varit lång och det känns på dem båda, skönt med vila nu efter SM.


Efter det så var det dags för domar seminarie där jag medverkade såklart, lärorikt och trevligt. Två isländska domare som kommer en gång om året och "kollar av oss" samt har ett ämne för dagen, och denna gång var det PASS på schemat.

 

På kvällen hämtade jag Tanja, Garris ägare. Hon kom med buss till närliggande byn Everöd. Därefter väntade middag och sedan sömn i våra hyrda vinterbonade stugor ca 2 mil från M-hof. Fantastiskt mysigt boende och billigt var det med =D


På lördagen startade Kristall först och jag får väl säga att jag är nöjd med vår insats. Dock gav domarna allt från 7,96-8,21 vilket är ganska stor skillnad på deras bedömning. 5 domare dömmer och sedan räknas ett medel ut som blev: 8,08. Jag fick inte traven att fungera och det blev liksom ingen kraft i utförandet och Kristall bjöd inte på det där lilla extra som han kan göra. Men vi lyckades ta oss till en B-final iaf. (vinner man b-final så får man rida a final och chans till placering 1-8.)

Garri gjorde en stabil uttagning och fick jämna fina poäng och slutade på 8,16! Han kom också till b final =D

 

Söndag morgon började med Garris final och han gick som en klocka, men i travmomentet orkade han inte mer och vi gled då neråt i placeringarna. MEN JAG ÄR SÅ SJUKT NÖJD ÖVER HONOM! Han är 6 år och har klarat sin första hela tävlingssässong med bravur! Fantastiskt glad att kunna ha honom och få tävla. Hans framtid ser onekligen mycket ljus ut.


Dirket efter var det Kristalls tur och han gick som en jäkla maskin. Vi kom in bland de sista i b final och man kan väl säga att hans styrka och uthållighet tog kol på de andra. Vilken enorm uthållighet och vilja den hästen besitter. Efter travmomentet hade jag kramp i magen för jag fick sitta emot så mycket för att inte studsa av. Åskådarna hävdade efteråt att jag inte lyft en mm i sadeln och det får jag ta som en stor komplimang, för f-n vad jag var andfådd efter drygt 2km i samlad ökad tempo trav på honom.



När det sedan var dags för sista momentet PASS 2 sträckor x ca 200m så pustade de flesta ryttare över hur trötta deras hästar var. Kristall och jag fattade ingenting.. Trötta? Liksom när börjar utmaningen??
Fattade galopp och tryckte på fart, bad honom gå in i pass och vilken pass det blev. Har aldrig någonsin gjort en bättre pass sträcka. Vilken fart och kraft. Jag vet att han är kraftfull men där blev jag en aning förvånad själv faktiskt. Vi fick högst poäng av alla i finalen och det var där jag insåg att det stod mellan Kristall och en annan häst.


Den här gången så var tyvärr hundradelarna till den andra hästens fördel och Kristall och jag fick nöja oss med en andra placering i b-finalen. Men efter att ha ridit det bästa jag någonsin gjort så är jag så nöjd. Vi gjorde allt vi kunde och vi var det ekipage som lös starkast på banan det vet jag. Men de 3 svenska domarna höll inte med. Och det är domarna som dömmer och vi tävlar alla på lika villkor. Så JA jag är nöjd!


Så 12.e plats med Garri poängen 8,11 i finalen och 9.e plats med Kristall "person"bästa på 8,32!



Såhär i efterhand efter en sässong som varat mars-oktober, och varit den bästa sässongen jag någonsin haft med Kristall så ser jag tillbaka...

Vi började han och jag på ingenting mer än talang och tron att han möjligtvis kan gå långt. I 3år har jag tränat honom och för varje år har jag gjort honom bättre och bättre. Visat honom in i stamboken helt själv. Trots folk i omgivningen som tycker man ska låta proffs göra det där.

Men vad är glädjen då? Det är min häst, jag tror på OSS, jag vill väl inte att någon annan ska visa min häst när jag rider honom minst lika bra, om inte bättre, själv! Må vara kaxigt sagt, men jag tror det finns hur många ryttare som helst där ute som skulle rida sina hästar till mer framgång än vad proffsen kan. Så mycket skit man ser när man är ute på visningar, de sk proffsen som slänger tyglarna till ägaren och skriker "ta häst jäveln härifrån" bara för att det gick "dåligt". Var är medkänslan för sin fybenta vän då?

Jag visar också hästar åt andra men jag målar inte upp en ouppnåelig förväntan hos varken mig själv eller ägaren. Man kan inte göra mer än det man har att arbeta med för dagen... OCH DET SKA VARA ROLIGT!! Men pengar pengar pengar pengar... Allt styr de.

"Det går inte att köpa framgång, i slutändan är det den skicklige ryttaren som vinner."

Och vad är jag då? Skicklig, vill jag inte påstå själv, men jag är envis, beslutsam, enormt målmedveten och framför allt ödmjuk. Å jag älskar djur!

Kristall och jag har vuxit samman och vi förstår varandra. Vi har gjort en resa tillsammans från noll till nu och än ska det inte ta slut...

Nästa sässong kör vi igen min vän.


Kommentarer
Postat av: Elin

Anna, blir så stolt över dig när jag läser det du skrivit. Så himla klok du är! Du har en otrolig ödmjukhet i all hantering med hästen & det är så befriande att höra att du inte tvingar fram något utan låter glädjen gå först. Det är lätt hänt att man dras med i andra människors metoder och snack, men du står pall. Go girl säger jag! Det är riktigt jäkla egen power det & en massa god karma på det ;) Kram

2011-10-16 @ 10:28:32
Postat av: Tina

Du är jävligt skicklig Anna!

Alltid lika kul att läsa din blogg och du skriver så bra!

Håller med dig helt och hållet!! :)

Vi ses imorgon!

Kram Tina

2011-10-16 @ 14:31:44
URL: http://tinaofsweden.blogg.se/
Postat av: Anna Funni Jonasson

Tack för de fina orden Elin och Tina, det värmer!

2011-10-20 @ 19:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0