Söndagen den 23/5 - 2010

 

kl. 20.30

 

I helgen har det varit tävlingar på himmelstadlund, och jag är hemma tidigt...


Först: STORT TACK LINA för hjälpen med hästarna i helgen. Kan inte förklara känslan att komma hem till ett hem med massor av hästar och alla mår super bra! Det var lugnt och fridfullt och alla var nöjda och glada.
TACK LINA OCH CÄRLA!! 

Snót startade på lördagen i F2. Hon placerade sig 4:a av 20 startande tror jag det var. Hon var fantastisk. Mjuk och lyhörd och jag är mycket nöjd över min prinsessa. I bomlös sadel och med endast enkelt huvudlag utan nosgrimma red vi ett program helt utan fel i takt. Bara jag som gjorde lite miss i läggningen, la henne 1,5 meter för tidigt vilket drog ner. Men hon låg på stadiga 5-6 hela tiden. Mycket stolt. Tyvärr inga finaler i B och C klass utan hela söndagen vegs till A-klass hästarna för uttagningar och finaler.

Det hela med Kristall började på lördagen då vi red stilpass. DET VAR INGEN HEMMA. Jo när jag tryckte på gas knappen då svarade han. Men stanna var något han tyckte var onödigt. Han lyssnade ju. Det gör han altid. Men igår var det inte utan en massa diskussioner först.. SUCK.

Så femgång idag i A-klass för första gången.

Tänker inte ens gå igenom det närmare. Hästen är i kanon form och han är bland de bästa just nu. MEN han har något i huvudet som snurrar till det just nu. För första gången var han störd av stona runt i kring och tyckte att jag var allmänt jobbig och mest i vägen för honom.

Jag gjorde en korrigering i passläggningen vilken var alldeles för grov. Jag som satt på vet att jag bara satt stilla  med händerna och väntade medan han kastade och slog med huvudet, sedan tog jag i tygeln och då slog han ännu mer med huvudet och sedan låg han. Domarna gillade inte detta och jag fick varning. Något jag tog emot helt sportsligt för det var för grovt. Idag hörde vi inte hemma på banan. Han var inte det minsta intresserad. Hade detta varit ett träningspass hemma så hade jag bara låtit han vara och bara ridit lite som vi känt för. Det är liksom ingen idé. Nästa helg är det ett nytt SM kval och min sista chans detta året.

Mål i år var:

Godkänd i avel

Kvalad till SM

Göra en hyffsad start på SM med poäng mellan 5,9 och 6,0

Första målet är avklarat. Vilket var det som var det viktigaste i år.
De andra målen känns långt bort. Just nu. Att rida A-klass femgång är SKIT svårt. Hästen måste vara otroligt lydig för att klara de svåra övergångarna.
Just nu är Kristall avelsvisningstränad och det betyder snabbt, häftigt och stanna när vägen tar slut. När man då tar ut honom på en bana som går runt runt runt utan stop så ja... vart är stoppet...?
Så nu är målet inställt på att göra honom lydigare.
För att ha ett riktigt mål att sträva emot så har jag satt det till att kunna rida honom med bara halsring som hjälp i trav och tölt till nästa sässong. Samt att han med bett skall kunna göra alla övergångar utan diskussion. Samt kunna göra halt med nästan ingen tygelkontakt från alla gångarter!!
Ouppnåeligt, jag tror inte det.
Svårt, Ja!


Något roligt är att jag har tatuerat mig för första gången!
På höger handled står det:

Classic
1998-07-22
"hans tass avtryck"
2010-03-21

Nu är han hedrad för evigt och jag är mycket nöjd.

Jag och Daniel sov i tält i helgen och pappa och hundarna i min och Daniels nya bil en V70 CX AWD.
I tältet innan vi somnade låg vi och pratade och kom in på Classic. Båda somnade vi med tårar i ögonen väl införstådda med att Classic förgyllde vår vardag och han lämnade ett stort torum..
..och nu kommer tårarna..

Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0