Lördagen den 10/10-09

kl. 20.00

Nu är hösten här på riktigt och man är lite smått frusen efter de långa dagarna i stallet. Vad är väl då bättre än att komma in i värmen från en braskamin!?

Dagarna rullar fint hos mig.
Greifi och Viking är åter hemma och jag säger inte så mycke mer om det än att jag är grymt besviken inte över att de är hemma, de är alltid välkommna, utan skicket de är i... suck.
Man tar alltid bäst hand om sina djur själv, så enkelt är det. Och jag är riktigt pedant när det gäller mina djur. Deras välmående före allt annat!
Mina mag problem struntar jag i men ser jag minsta lilla fel på mina djur så uppmärksammar jag det och åtgärdar bums. Det är min skyldighet, de är beroende av mig.

Greifi ska ridas nu och få tillbaka sin muckliga fina kropp och jag ska åter igen börja från grunden. Han verkar inte vara sämre i lungorna men jag får se efter ett par ridpass till. Det brukar ta ett par gånger innan det visar sig om det gör det.

Viking ska borstas och få mineraler och protein så ska han snart va fin igen.

Hösten är en svår tid att hålla djuren i trim.

Kom ihåg! Det är inte ögat som avgör om din häst är "fet" eller inte utan det är handen. Bukmage är inte att de är tjocka det är att de har förmodligen för lite rygg muskler samt att det kan vara protein brist.

Nej nu till roligare saker=)

Kristall och Snót fick besök av hovslagare i torsdags och de går nu båda barfota. Kristalls hovar ser, peppar peppar, fina ut nu och vi hoppas en barfota period gör dem starkare! Snót har starka hovar och är nu en lycklig tjock lurvig islandshäst på vila! De har båda gjort sig väl förtjäntna av det.

Nu trampar 12 hästar runt på gården! 12!!!!

Det är:

I hage 1: (4st)

Skuggadís med Oskadís
Snót
Randalin (träningshäst för visning 2010)

I hage 2:

Ófeigur
Fákur (min senaste import som tränas och ska säljas)
Otur (Skuggadís första föl)
Kristall (1åring på "hingstbete")
Pegasus (ny för idag, 2 åring på "hingstbete")

I hage 3:

Greifi
Viking

I hage 4:

Kristall!

Ófeigur... Har nog inte nämt så mycke om honom..
Han föddes på gården för 7 år sedan och är en liten emil i lönneberga. Mycke hys men ett hjärta av guld!

Ingen har liksom riktigt förstått vilken bra häst han är.
Han går att släppa ihop med vem som helst och han anpassar sig väl. Han uppfostrar unghästarna och han släpar runt på dem som handhästar i skogen. Han är en klippa!
Men nu på senare dar då han blivit musklad och fin så har han liksom blommat och blivit till råga på allt:
en KANON töltare. Stundtals så är det vinkel lyft och han liksom bara flyter.
Hmm...?
Jag tränar väl vidare så får vi se.
Han är en sån häst som är född här och ska sluta sina dagar i vår familj.
Min lilla emil!

Nej nu ska jag diska lite och sedan mys pys med godis framför falk film!

Har en massa fina bilder på min nya telefon men den vill liksom inte fungera med USB kabel. Se om Daniel kan hjälpa mig imån!

Ha det gott så länge!

KRAM



Kommentarer
Postat av: Lina

Jag hoppas att din goda omvårdnad gör Greifi & Viking gott. Jag minns hur fin Greifi var i somras när vi red tillsammans. Hans ökade tölt kommer jag aldrig att glömma!



Hullet hos en häst eller hund skall ALLTID avgöras av hand och känsla, inte av ögat. Att hålla sina djur i rätt hull är fingertoppskänsla. Alla har inte den...

2009-10-10 @ 22:16:45
Postat av: Anna svarar

Nej alla har inte det tyvärr. Synd bara att det ska vara ett oskyldigt djur i mellan...

Men de börjar redan lägga på sig =) De fick en avmaskningskur också! Hoppas det släpper med bra mat och motions ridning.

Kram

2009-10-11 @ 10:03:34
Postat av: Tina

Jag är riktigt tacksam över vilket bra arbete du gör med Randalín, helt otroligt :)

Du är så himla duktig Anna

2009-10-11 @ 12:05:06
Postat av: Lina till Tina

Din häst är i de bästa av alla händer! Anna är kanon!

2009-10-11 @ 21:14:44
Postat av: Anna svarar

Åh jag smälter. Jag gör det jag älskar och det man älskar vårdar man allra bäst!

Randalín är en fantastisk häst och jag tror otroligt mycke på henne. Ska bli spännande att följa henne!

KRAM

2009-10-12 @ 21:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0