Tisdagen den 12/5-09

kl. 22.30

Visningarna är över!

Jag började ladda redan på torsdags kvällen och det höll sig ända till söndagens slut.

Gjorde en del grova missar som säkert påverkad till att Kristall inte gick in i stamboken. Jag tvekar inte en sekund på att hans gångarter räcker gott och väl till stamboken men det ska vara en ryttare på ryggen med som har hundra koll över läget och det hade inte jag.

Vi (familjen) visste redan innan vi anmälde mig som ryttare att det mycket väl kunde gå åt skogen pga min okunskap...

Exteriören gick enligt förväntningarna: 8.04 med 9 för rygg. 8.5 för huvud och 8 för resten med 7.5 för hovar och man/svans. Han sänkte hovarna från sin förra visning och det visste vi innan visningen.

Ridningen... Anna Anna Anna lilla söta Anna om din häst stått i box i två dygn med endast promenad som motion när han är van vid utevistelse hela dagarna plus tuff ridning så borde du förstå att du måste värma ordentligt INNAN du startar...
Min okunskap resulterade i att Kristall bara RUSADE igenom lördagens ridning. Fick han inte ens att trava ordentligt som är hans normalt bästa gångart. Passen gick kanon... förutom att han sprang fortare än benen bar och det resulterade i att han slog upp och slog upp...

Söndagen värmde jag hårdare och var hundra på att detta kommer gå kanon.
Valde att försöka höja pass och tölt. Tölten kändes fin men jag hade inga temposkillnader... SUCK inget jag tänkte på... Passen. Han var så bedårande fin och snabb. Var så stolt så stolt där jag svävade fram. PANG blev omriden och han slår upp... Pang han ryckte till för något vid banan och slår upp... Fick en lyckad pass av tre alltså ingen höjning...

Tårarna rann när jag hörde att endast skritt och kort tölt höjts... de rann inte av besvikelse utan för att JAG tyckte min häst hade gjort ett sånt strålande jobb och förtjänade högre poäng. Jag var förvirrad och undrade VARFÖR???
Förklaringen löd (Hinni). Om de slår upp i passen så höjs inga poäng, inga temposkillnader i tölten, ingen höjning...
Okunskap...oflyt... jag vet inte. Jag vet bara att jag lärde mig otroligt mycke.
Och kanske kanske om jag hade värmt honom bättre på lördagen och han hade utstrålat samma lugn och säkerhet på lördagen som söndagen att han hade varit godkänd idag.
Jag är iaf nöjd och lärt mig massor. Och han kommer visas i år igen och då med en erfarnare Anna! =) Att låta någon annan visa finns inte på min karta. Han är min häst och jag älskar att forma hästarna själv och sedan visa det för andra. Jag tar gärna hjälp av duktigare och erfarnare personer men jag gör alltid all träning själv i praktiken! Sedan tror jag att många fler där ute mycket väl skulle kunna visa sina egna hästar. Det är faktiskt inte så svårt och farligt som man tror, ta bara hjälp av erfarnare personer under träning inför visning.

Två fantastiska bilder tagna av Elin Persson:



Lördagen, trav



Lördagen, Flygande Pass

Sedan är det en sak som gör mig mindre lycklig...
Precis efter visningen när jag suttit av och ska leda Kristall av banan. Poff en stor kamera mitt i ansiktet...
Öh vad sysslar han med.
Han berättar att han är från jp och ska bara försöka ta en bra bild...
Jag ber han vänligt att vänta tills vi åtminstone kommit av banan så vi inte stör de andra ekipagen..
Det förstod han inte utan fortsatte. FIck upprepa 2 ggr utan bättre resultat.
Sedan kom ju mina tårar. Ville inget annat än bara drunkna i daniels famn å vara i fred ett par minuter. Nopp han fortsatte med frågor, frågor. Då hämtar jag mig och säger: Kan du vänta en stund? Det hörde han nog inte för han bara fortsatte och fortsatte. Daniel stod tyst för han var nog mest snopen över respekten som den här reportern helt saknade...
Så det slutade med att jag sa: har du inte tid att vänta så skriv ingenting om mig utan skriv utifrån Bjarg. sedan gick jag.

Öpnnar tidningen idag och vad får jag se?
Anna mycket besviken: - Det gick inte alls bra...
Öh??? Har jag sagt det (jag sa det gick inte alls bra men fick aldrig chansen att förklara vad jag menade med det... det handlade ju om det jag förklarat för er i detta inlägg...) Men besviken.. hmm jag var inte besviken.. vart har han fått det ifrån????
Ringde upp honom och skulle förklara... Det var den mest otrevliga och respektlösa person jag talat med på MYCKET länge. Han sa till mig när jag sa att jag är inte besviken: Men du grät ju då är man besviken...
Eh jaha.... då ska man försöka förklara för honom att han har gjort fel och att jag inte alls var besviken utan att tårarna rann av förvirringen av att JAG trodde Kristall gick perfekt men inte fick några poäng, men att jag sedan fick förklaring och allt var okej...
Efter 10 minuter gav jag upp...
USCH TVI OCH BLÄ han lyssnade inte ens. Han hade minsann bara gjort sitt jobb!
Men jag vet inte, ska journalister tro och hitta på? är det deras jobb? Och ska de skriva om folk som inte vill vara med? Eller är det då bättre att hitta på något eget??

Nu väntar ett par intensiva dagar...
onsd natt på cromtjänst lika torsdag natt.
lördag söndag jobb på sense.
Tisdag och onsdag på sense... + hästarna...

Känner ni mitt bloggande rätt så var detta det sista på ett tag...igen....

KRAM!




Kommentarer
Postat av: Ann

Jädrans reportrar!!! Jag stog också som ett frågetecken på söndagen... det gick ju sååå mycket bättre, men nu vet jag också, efter din förklaring. Men jag vet att du kommer lyckas, när/om du visar honom igen... var det strömsholm? Då kommer jag stå vid banans kant och hålla tummarna igen!! Jag har ju inte långt dit!! Det tar mig ca 40 minuter hemifrån till Strömsholm.

2009-05-13 @ 09:24:41
URL: http://annmagnusson.blogg.se/
Postat av: Anna svarar

2009-05-13 @ 14:50:12
Postat av: Anna svarar

Tack för ditt fina stöd i helgen!!

Åh vad kul om du ville komma... Jag tror det blir den sista helgen i juli nu som planerna räknas. Jag ska ju hitta toppen på honom samt bibehålla den de månaderna som det är kvar!

Jag var verkligen extremt stolt över hans prestation på söndagen... men...

Kram

2009-05-13 @ 14:51:44
Postat av: Lina

Hej Anna!



Det finns en grymt grymt bra töltbild på dig & Kristall på Mettes hemsida ex.htm" rel="nofollow">http://www.mettesfoton.com/vaggeryd09ex.htm

2009-05-14 @ 21:40:52
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0