Tisdagen den 17/3-09 Dagen efter!

kl. 16.00

Igår opererades jag på Ryhov av Dr Hassel.
Vilken underbar personal jag mötte. Kände mig trygg och lugn hela vägen igenom.
Kommer ihåg att jag skakade som ett asplöv innan de sövde mig. Fick en lugnande hand på min axel samtidigt som hon sa att jag skulle få lugnande... jag slutade skaka och mer kommer jag inte ihåg.
Vaknade på uppvaket med återigen, en vänlig syster och kände mig väl till mods.

Läkarn kom och förklarade läget..

Ingen menisk skada utan ett skadat främre korsband.
Dess funktion är att hålla knäskål och led stabilt, därför har jag då känt mig ostabil när jag försökt böja knäet mer än 90grader nedåt samt sträcka ut det fullt.
Han kunde inte laga något utan satte det åter på plats och spolade rent. Jag fick sedan en sjukgymnast som jag ska ringa till och gå hos.
Nu väntar rehabilitering och sedan återbesök hos Hassel om 6-8 veckor.
Fick inget direkt ridförbud och jag skulle börja försöka gå som vanligt.
Men nu gör det riktigt ont precis efter hålen som de gjorde för att komma in med kamera pch instrument.

Pappa har hjälpt mig med Kristall idag, Snót trodde jag mamma skulle rida men så blev det inte.
Imån är jag i sadeln igen och känner efter.

Träningshästen jag har, Fenja, hon ska åka hem på lördag och jag känner mig mycket nöjd med henne. Hon har förändrats till det bättre och det ska bli spännande att få följa detta lovande femgångssto som jag tror mycket på.
Ska rida henne onsdag torsdag fredag tänkte jag. Hon gick en lång tur varvat som handhäst i både lördags och söndags så hon förtjänade två dagars vila.

Träningshästarna är inte problemet... det är Kristall och Snót... Det blir ingen ordning. Jag ger mig själv till fredag. Känner jag inte att jag reder ut det får jag lämna iväg i varje fall Kristall... Suck.

Kan inte komma ifrån att tänka: Varför jag och VARFÖR NU?????
Insett att styrkelyftet är inte det värsta problemet... det är djuren. Kan inte ens aktiviera mina hundar nog.
Pappa gör ju sin del men de är vana vid att jag tar vid och ger dem långturer.
Nej nu håller vi tummarna att tabletterna och vila ikväll till imån vid 13 snåret gör susen och sen är jag i sadeln igen!!
Eller hur !?!?!?!?!

Kramar Anna

ps. har tagit lite bilder på mitt knä efter operationen men det ser lite äckligt ut så jag tror jag behåller dem som "minne" själv!

kl. 16.25

Glömde förklara hur otroligt trött man blir utav att ha fått sov medicin... Jösses. Jag vill, men kroppen och huvudet vill inte..
Ska nog försöka vila en stund nu och sedan sätta på en film och mumsa kladdkaka med glass! Tycker jag att jag är värd!!! =)

kl 16.30

Glömde en sak till...

Jag har just nu 9 hästar på gården varav 2 är utifrån, varav Viking, skuggis och Otur inte tränas.

Alltså har jag 6 st hästar som jag brukar träna minst 5 dagar i veckan vardera med undantag för Kristall, Snót och träningshästarna som tränas 6-7 dagar i veckan.
 Alla hästar tränas med varierad och allsidig träning. På bana, kul i skogen, träning i skog, kondition och handhästridning med långturer vissa helger.

Nu när jag är handikappad med mina kryckor och onda knä så står dessa hästar stilla.
Antingen är det nyttigt nu ett par dagar 2-3 eller så är de totalt frustrerade av att inte få sin dagliga motion.

Jag, jag hatar att inte få rida. Kan inte beskriva känslan i min kropp. Jag är en aktiv tjej som inte kan sitta still en hel dag.
Med varje häst har jag en sedan länge väl planerad plan och den vill jag följa. Nu kan jag inte det och det gör mig %&¤%##"¤"#¤%&%#¤ förbannad! 
Jag har säkert ont mer ont än jag själv förstår men kan jag va stilla: nej, kan jag lyda pappa: nej.
Ska jag rida imån: ja, är det IDIOTISKT: JA!!! Är det typiskt för flickan anna funni jonasson: JAAAAAA!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0