Fantastisk ritt!

kl. 21.45

Dagen idag var lång och jag stod i hela dagen. Lagade två middagar. En till idag och en till imån samt två matlådor till Daniel då han jobbar månd-torsdag i Linköping.
Sedan hjälpte jag pappa med veden i någon timma och sedan var jag tvungen att sticka för att rida.
Vi försökte även släppa ihop Ófeigur, Otur, Viking och Greifi. Men det gick inte. Greifi försökte döda Otur. Det var något utav det värsta jag sett i häst sammanhang. Greifi var helt svart i blicken. Han till och med fick ner Otur på marken en gång. Ofeigur försökte gå emellan och försvara Otur men Greifi var starkare. Han la inte ens av när jag kastade en sten på honom och slog knytnäven i rumpan på han. Han bara bet och högg på Otur. Till slut, vad som kändes som en evighet men som kanske var 3 minuter så fick jag in han i ett hörn och pappa kom springande så vi kunde få tag i honom.
Vet inte vad som flugit i honom. Jag har mina aningar för han betäckte ju SKuggadís i somras och sedan försökte vi släppa in Ófeigur till dem och Viking men då attackerade Greifi Ófeigur på samma sätt som han gjorde med Otur idag... Men det slutade med öppna sår... Han och Ófeigur har alltid gott väl ihop innan..
Sedan togs SKuggadís ifrån Greifi och han fick gå ensam. Och valackarna samt Snót fick gå tillsammans. Sedan kommer konkurrenten Kristall hem till gården...
Tror han har någon slags status grej i huvudet. Och Otur är ju hingst och på G att bli könsmogen så jag tror det har med det att göra....?

Men nu till något betydligt roligare...
Jag, Lina och en tjej som heter Sara red iväg på längre tur till Klevshult och macken rasta på Sól, Tinna och Kristall. Det bar igenom skog och snår med grenar och små "hopphinder" , över järnbro, under E4:an stanna på rastplats med mycket tung trafik (lastbilar), barnvagnar cyklar........och sista proven blev en älg och en bäck.

Och vet ni vad? Kristall, min Kristall klarade det galant med stöd av duktiga och trygga Sól och Tinna.
Jag var på Island och jobbade, letade då samtidigt efter Greifis ersättare. Hittade potential i Kristall. Idag visade han att jag valt rätt! Så nöjd.
Och vare sig det är hingst, valack eller sto, tävlingshäst eller "ridhäst" så behöver de ha kul och få vara hästar. Springa i flock och ridas tillsammans med andra i skog och mark. Kristall har aldrig gått så bra som han gjorde idag och då red jag helt kravlöst och i skogen!
Ångrar mig bittert att jag inte började med honom i den änden. Känner jämt sådan press på mig och då blir det bara träna träna träna.. Men det är ju detta jag vill ha som jag upplevde idag: prestation med glädje!!!!

Nu somnar jag gott. Hann med att röja i rummet lite också samt hänga och plocka tvätt och få i mig lite kvällsmat..Håller jag på att bli vuxen??

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Lina

Det var en jättehärlig ridtur! Fler sådana!

2009-04-06 @ 22:05:34
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0