Tisdagen den 9/9-08 En blöt dag

kl. 20.00

Nu sitter jag vi d datorn efter en hel dag ute! Jag har två trötta gammel pudlar som ligger väldigt nära mig och fiser... urk.
Det ska ni veta.. Att skaffar ni pudel får ni lära er att tåla en hemsk fislukt. Har aldrig varit med om maken till hundar att fisa. Casper (Aussie hanen) fiser aldrig märkbart. Men båda pudlarna gör det desto mer. Daniel blir tokig, vi andra har vant oss efter dryga 9 år!

Dagen började lite halv seg klockan 9, åt frukost och begav mig sedan ut för att mocka och målet var att träna hästar. Men fy vad det regnade. Jag brukar strunta i det när jag ska träna hästar på ridbanan. Men detta var ett ihållande spö regn och jag sa nej och det tror jag hästarna gjorde också. Så jag planerade om dagen och gick istället in för och klippte Classic och Casper. Brukar klippa Casper under tassarna och lite på magen, rent hygieniskt och av renlighet. Det fastnar 1  kilo sand i varje tass på den hunden annars!

Sedan var det uppehåll och jag kunde träna de två träningshästar jag har hemma. De gick fin fint idag också och vi slutade efter 15 minuter med varje. Skänt när det går problemfritt, behöver man inte mala på  i evigheter.

Sedan lagade faktiskt jag middag... Var dock inte så komplicerat... makaroner, värma mammas köttfärssås och steka lite falig korv och hacka sallad med tomater!

Efter middagen ville pappa hjälpa mig med mina betong hinkar som jag ska ha till ridbanan.¨
Ska göra en volt inne i ridbanan som jag kan gå runt och på så sätt lära unghästarna vad inner skänkel betyder.
Så nu ska jag gjuta pinnar i hinkar med hjälp av betong. Detta gjordes idag. Sedan ska jag skruva i krokar och dra ett rep i mellan dem. På så vis är de flyttbara och aldrig ivägen!! Smart va!?

Sedan kom mamma ut, skrattande tittade hon på mig...
...jag hade betong stänk i hela ansiktet! =)

Mamma och jag red en runda på Greifi och Ófeigur. Först hade vi bestämt en härlig skogstur vid flygrakan, men när vi lämnat stallet så började det ösregna igen så vi la om rutten och tog korta kvälls rundan på 15 minuter som vi kallar för : "vÄshults-rundan" men sedann upphörde regnet i fas med att mamma fick häng på tölten på Ófeigur. och när hon får häng på något som hon har svårt för och sedan klarar, ja då ska hon hålla på tills både hon och hästen kryper fram på knä... hehe ne men det slutade med att vi iaf begav oss till flygrakan.

Det blev en kanon härlig ridtur. Trotts det envisa små duggregnet som aldrig ville ge sig. Vi hade också med oss Casper och Classic. (Sam får inte följa med på de längre turerna längre då inte pappa cyklar med. Han kan inte vara lös som de andra, han dras allt för starkt till vilt spåren, och sedan blev han trampad en dag då han började släpa när jag hade honom jämte greven. Det tyder väl på att han inte är ung längre och orkar inte hålla samma tempo som hästen. Sedan ströt vägrar han att gå ut när det regnar...)
 De löpte i skogen och hade KANON kul. Casper letade efter ekorrar i träden, mamma efter kantareller, Classic hoppade sick-sack mellan moss-tuvorna i skogen och följde intressanta spår, och jag.... jag skulle träna Greifi men det slutade med att jag bara satt och njöt.... Tittade på mina älskade hundar, min glada mamma och lyssnade på det härliga frustandet från två pigga, blöta islänningar! Jag njöt!

Min älskade Classic han såg inte ut att vara en dag äldre än 4 år idag... Han är 10... Men vilken lycka han utstrålar!! Min älskade Classic! Casper.. som letar ekorrar... haha jag kan inte annat än skratta åt toker, han springer fort fort och stannar sedan med huvudet högt upp i vädret och spanar vid tallens topp, ser han dåligt ställer han sig på bakbenen. Gnyr lite och tittar på mig, ANNA ser du???? Jag har hittat den!!! Kan du SNÄLLA hjälpa mig!!?!??!?!?

Haha älskade djur!

Sam... Ja han är rolig han... Han har försökt övertala oss i vissa situationer att han hör dåligt..
När det regnar är han total döv.
När det är kallt ute är han total döv.
När det luktar vilt, är han total döv.
När man ropar för han ska bada, är han total döv.
När man ropar för han ska klippas, är han total döv.
När man gapar och skriker det högsta man kan 5 meter ifrån honom i panik för det kommer en bil och man vet att Sam aldrig lyssnar, Ja då är han total döv.

Men när han ligger och sover som en stock på övervåningen och man gör ostmackor. Då hör han ljudet av osthyveln som nuddar bänken... Kommer nedspringande i ilande fart och sätter sig ned för att få den sedvanliga ostbiten!

Sam han är en underbar hund med egna små specialiteter. Han skulle aldrig blivit någon tävlingshund hur mycket jag än hade försökt men han blev en härlig familjehund med ett hjärta av GULD!!!!

Nä nu stampar hästarna otåligt i stallet. Jag antar att de tycker det är matdags.. lite tidigt.. men är de hungriga så är de!

Kram Anna

Kommentarer
Postat av: Lina

Så mycket underbar kärlek det fanns i din blogg idag! En fantastisk dag, en av de allra bästa...trots regnet?

2008-09-09 @ 21:13:17
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Postat av: Anna Jonasson

Trots regnet =)

2008-09-10 @ 18:56:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0