Fredagen den 7/11-08 Att vara Annas ridhund!

Två veckor utan jobb på crom tjänst och jag börjar känna mig en aningens dyster... Jag tycker inte om att gå hemma. Det hade varit en sak om mitt företag varit igång, för då hade jag ju haft inkomst på hemma plan med tillhörande arbete..

Pappren är dock på skrivna och klara för inskickning till skatteverket nästa vecka och då kan jag också starta igång på riktigt. Det ska bli så roligt..

Att vara ridhund..

Funderade på det nyss faktiskt då jag såg Casper liggandes och verkligen SOVA på sin älsklings plats vid grinden till vardagsrummet, där inne sitter pappa vid tv'n på kvällen men av "hunden hårar ner för mycket själ" så får hundarna inte vara där inne. Men Casper har bestämt förklarat att han är en husse gris och ska då ligga så nära som det går.

Jo till saken. Det finns många hundar som ligger mycket men det finns två skilda saker:

1: den ena hunden är trött pga. fysisk eller psykisk aktivitet
2: den andra hunden ä uttråkad.

Casper var idag av alt. 1. Vilket underbart liv han har den hunden:

Han bär påsar (hö till hästarna)
Han bär in ved.
Han bär i stort sett allt han kan få in i munnen när vi ber honom!
Sedan är han i täten av cykel ekipaget (Pappa, Classic och Sam)
Sedan så tränar han med matte Anna på åkrarna för att bli lyhörd för ridturerna.

Ja och så är han ridhund.
Han springer ca 20m framför, vänder sig om ibalnd för att kolla att vi är kvar. Han springer ibalnd in ett par meter i skogen. Nosar, spejar leker och springer springer och springer. Rider jag 1 mil så springer han noge det dubbla. Kors och tvärs överallt.
Och sedan är han hare med. Jo för när jag ska galoppera min sedvanliga galopp sträcka då kommer han springandes mot mig och hästen, skäller uppmanande: KOM IGEN DÅ!!!! Sedan rivstartar både han och hästen och sedan bär det iväg!
Han har total frihet, förutom de gånger som jag måste ropa in honom fot för att det är någon "fara" i närheten. Då går han med lugna steg och sänkt huvude i takt med hästens framben och väntar på: - Alé (som betyder fri!)

Nu ska jag sova av ljudet av mina tre trötta ridhundar!

Kram

Kommentarer
Postat av: Lina

Anna! Dina hundar lever ett alldeles underbart liv!Jag har ju sett hur Casper springer med hösäckarna! Och att var ridhund är nog lyckan för en hund. Det finns rasgrupper för jakthundar, sällskapshundar, vallhundar...tycker att det borde finnas en rasgrupp även för ridhundar!

Snart skall jag sko Sól!

2008-11-08 @ 21:36:38
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Postat av: Marianne

Första ggn var Bikkie helt med på notorna och sprang med på rundan med hästen Bella. 2:a ggn vände hon halvvägs och satte sig på sin söta lilla rumpa framför stallet, hon tänkte minsann inte gå en meter. Utseende-mässigt är hon en kopia av sin far, men resten?/Marianne

2009-07-24 @ 00:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0