Lördagen den 8/3-08 Underbara varelse!

kl. 18,30

Idag kom den dagen da jag för första gangen sa en spontan mening pa Islændska. Jag trodde inte mina egna öron, och det bæsta av allt... den jag sa det till förstod vad jag sa =) och det ær ju en klar fördel (!)

Klockan 10 bar det ivæg till en stor Is tævling pa andra sidan berget fran garden.. En resa pa ca 30 minuter.
Tævlingen var kanon och OJ sa manga fina hæstar. Smarta Anna hade glömt att ladda batteriet i kameran... sa inga bilder fran denna fantastiska tævling.

Óli red Dynur och Eðall. Dynur fick ihop 5.17 i tölt klassen och Eðall fick ihop 8.14 och detta bara ynka 0,2 poæng ifran finalplats... =(
Eðall ær ægd av en kvinna i England.. Hon kom igar till Island. Hon hörde om tævlingen som Eðall skulle delta i sa da bestæmde hon sig för att "bara sadær" flyga till Island och kolla!! Hon ær ganska rik.. Men otroligt trevlig!
Eðall star kvar hær pa Island för att Óli ska fa ha honom att tævla pa, vilket jag tycker later riktigt bra da det inte ær mer æn ca 5 islandshæst tævlingar om aret i hela England. och bara dryga 600 islandshæstar staendes i England. 

Nær jag kom hem fran tævlingen sa var jag sa ridsugen att jag kunde flyga i luften. Sa det blev en hærlig ridtur med Snót. Den hæsten förgyller min vardag... Hade ju planer pa att betæcka henne.. men jag vet inte om jag börjar angra mig gællande det och kanske istællet sattsa pa att tævla och visa henne under ett eller tva ar framat för att sedan sætta henne i avel för alltid.. hmm svart med ston...
Men Snót kænns som ett sto som behöver ganska lang tid för att avancera och bli riktigt bra och nær jag nu börjat med henne och börjar göra framsteg sa kænns det himla trakigt att stælla av henne och sedan göra om allt igen.. Istællet för att fortsætta træna och sedan visa och tævla henne ett par ar och sedan lata henne ga som avels och lull mærr!!
         ..... tankarna ær manga!

Haha sen fick jag höra en rolig historia om en man som var pa tævlingen.
Han bor pa en gard med kor. En dag hade en ko dött i hans stall. Sa han skulle dra ut liket med traktorn, men eftersom denna inte ville starta sa tog han sin bil (en san dær bjæsse bil som ALLA verkar ha hær pa Island) Sa han band ett rep runt huvudet pa kon och drog sedan ut liket, steg ur bilen för att ga in och æta. Tog sedan en tupplur och vaknade av att han kom pa att han skulle in till Blönduós för att utrætta ett viktigt ærende... Sagt och gjort, mannen hoppar in i bilen och gasar ivæg.. Men nær han kommer in till Blönduós sa ser han att folk tittar pa honom konstigt och da slar det honom: Jag tog aldrig loss kossan fran bilen...
Nær han gick ut för att kolla, da var det bara huvudet kvar...
Lite roligt faktiskt =)

Nu ska jag se om det finns nagon mat eller om jag helt enkelt ska værma gardagens hemma gjorda pizza. Den var riktigt smaskig!

Ha de gott!

Kram Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0