Ikapp skrivning!!!!

kl. 22.00

Jag ska nu försöka skriva ifatt mig själv lite..

Måndagen den 26/5 kom Stina och Mia från Sverige och hälsade på mig. Jag hämtade dem klockan 12 på Keflavíks flygplats på södra Ísland. Därefter åkte vi raka spåret till Harfnafjödur och tittade på en hingst Kristall, som jag eventuellt skulle köpa. Stina och Mia hjälpte mig att filma honom så jag kunde titta när jag kom hem. Och visst gillade jag honom...

Tisdag, onsdag, torsdag och fredag jobbade jag. Men jag hade förvarnat Stina och Mia att det kunde bli lite långtråkigt kanske, men jag måste ju jobba.
Men det hela slutade så bra att fick inte bara rida.. De fick även lov att hjälpa mig med mina tränings hästar.

På torsdagen så red vi på rekstúr till Thingeyrar och Stina och Mia red med. Vi hade jätte kul och nu fick de verkligen ett RIKTIGT typiskt island minne att ta med sig hem. Och vad kan vara bättre än att avsluta denna dagen med ett dopp i ute badet!?!?

Fredagen blev lugn på morgonen och mina vänner hjälpte mig även idag att rida en massa, men oj så de klagade på träningsverk!! Hihi. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur man kan få träningsverk av att rida ett par hästar varje dag! "skratt"


Vad jag trodde skulle bli en skön fredag kväll..slutade med det värsta tänkbara. Óli hade ridit Snót näst sista gången innan visningen (4-5juni), ställt in henne i boxen. Hon hade gått bra och var "lagom" ansträngd. Ca 3 timmar efter den ridturen så skulle jag ta ut henne i hagen.. Men upptäcker till min fasa att hon är halt. Vänsterbak är stelt och hon vill inte stödja på det. Säger till Óli som inte tar det så aöövarligt, men när jag väl får honom att titta på henne då säger han att hon bara är stel.. Men Óli.. en stel häst har väl inte dubbel så stor kota på ena bakhoven? Så jag bad Stina (min kompis) titta på henne istället.. Hon är jätte bra på ben svullnader då hon i flera år brottats med benskador på sin häst. Svullen, sträckning, senan...frågetecknena är många men hon är iaf INTE "bara" stel. Nedkylning och massage med linement följde och idag måndag är hon betydligt bättre men absolut inte bra. Det måste hända ett mirakel ifall hon ska bli bra till visningen...

Men fredagen kunde sluta riktigt illa ytterligare en gång till... Jag hade precis släppt ut Snót tillsammans med ett annat sto, men detta stoet är en riktig rymmare.. Men inte trodde någon av oss på gården att hon skulle ta sig igenom ett elstängsel..!
Vi skulle flytta de stona som går med slaktföl till en annan hage (de gick nu med de fina avelsstona), där de skulle få gå tillsammans med en obedömd treårig hingst. Allt gick bra ända tills hingsten skulle släppas och springa förbi hagen där Snót och det andra stoet gick. Men det var inte hingsten som fick syn på henne, det var hon (rymmaren) som fick syn på honom. Hon tog satts och sprang rakt igenom staketet med el och allt. Snót hade uååtäckt vad som hänt och började springa....MOT HINGSTEN. Jag kan tala om för er att det var längesedan som jag sprang så här fort. Men jag lyckades som tur väl var få tag på Snót innan hingsten hade fått syn på henne och Heimir lyckades springa mellan honom och även det andra rymmar stoet! Men puh vad jag sprang.

Lördag morgon så packade jag mitt rum för jag ska tydligen flytta till ett hus som ligger på andra sidan vägen. Det finns inte rum till alla och då åker jag ut.
Sedan bar det iväg till Reykjavík för mig, Stina och Mia. Vi åkte in i centrum av Rv och det var jätte fint. Vi letade reda på ett hotell och sedan gjorde vi oss i ordning för en utekväll i fest staden Rv.
Men om vi kom till fel ställe eller om det var fel dag.. det vet inte jag, men det blev iaf inget drag och vi satt mest och pratade och styrde sedan till hotellet vid halv 3. Men lika skönt var nästan det efter en veckas arbete och dålig sömn för min del.

Söndagen sov vi länge.. till 12 och sedan bar det åter igen av till Kristall för att kolla och provrida honom igen. Nu bestämde jag mig även för att jag tänker köpa honom så länge som han går igenom veterinärbesiktningen.
Men vi firade sedan på en restaurang med pizza och cola!! Mums!

Måndagen började klockan 05.00 med att vi vaknade efter ca 3 timmars sömn och sedan bar det av till flygplatsen och Stina och Mia åkte hem klockan 7.50. Sorgligt, men snart ses vi igen för tiden på Sveinsstadir börjar sakta men säkert rinna mot sitt slut. Hem färd för mig blir efter Landsmót! Känns skönt för jag har otrolig hemlängtan samtidigt som min mormor mår dåligt. Jag har fått ut mer än vad jag förväntade mig av denna resan så jag åker hem med glädje och kunskap och motivering att fortsätta kämpa för arbete med Islandshästar!

Tisdag...
Vaknade med sprängande huvudvärk och huvudet hade helst legat kvar på kudden, men med ett par ipren så var jag igång!
Veterinären kom och tittade på Snót och han konstaterade att hon inte är halt (efter böjning) och att hon har en mindre svullnad vilket han tror kommer från en vridning eller sträckning. Han frågade om hon ska visas...ja.... då sa han att vi ska pröva med ett kylbandage för att få bort den sista svullnaden. (kan inte sätta in antiinflammatoriskt för då är det inte lagligt att visa henne) Men innan jag gick med på detta så klagjorde jag för honom att visningen betyder inte allt och jag vill inte ta några risker med hennes benbara för en visning. Men han sa det att han hade satt henne på dessa kylbandage i första hand även om hon inte skule visas.

Så ikväll ska hon provridas och sedan kylbandage. Är hon ok imorgon morgon då visas hon på torsdag annars åker hon ner på vila med antiinflammatorisk medicin.

Nu ska jag ut och jobba igen!

Kramar Anna

Jag, Mia och Stina

image88


Kommentarer
Postat av: Lina

Håller tummarna för Snót! Sån otur du har!

2008-06-03 @ 22:09:58
Postat av: Anna svarar Lina

Ja man kan väl inte direkt säga att jag är den hästmänniskan med mest tur i världen ;)

Men nu står hon med kylbandage över natten och hoppas att det hjälper. Oli red henne idag och hon var inte halt och blev inte svullen mer. Så nu hoppas jag att kylbandaget tar bort det sista av svullnaden också!

Kram Anna

2008-06-04 @ 00:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0