Torsdagen den 31/1-08

kl 21,30

Januari börjar lida mot sitt slut och jag kænner mig mer æn nöjd efter denna manaden.
Började planera min islandsresa redan januari 2007 och det var menat att jag skulle aka till ett annat stælle och redan i juni/juli 07. Men det blev inget av det, blev mækta besviken och trodde liksom att nu blir det inget Island. Men Hinni sa att han kanske hade ett stælle till, men da till januari 08. Och visst blev det av, nu sitter jag hær... Pa Island. Islandshæstarnas rike! Och det ær den mest oförglömliga upplevelse som jag nagonsin kommer att fa tror jag.

Först nær jag landade pa denna omtalade ö sa tænkte jag væl mest.. jaja Island. Alla pratar ju om det som om det vore det mest fantastiska du kan uppleva.. jaja
MEN DET ÆR DET MEST FANTASTISKA DU KAN UPPLEVA!!!! Det ær liksom sa annorlunda fran det vi har hemma i sverige. det ær en helt annan atmosfær. Man förstar verkligen att det ær hær som islandshæsten verkligen hör hemma. Jag förstar nu att jag ska inte dra in mina hæstar bara för det blaser lite snö ute och ær kallt. De trivs faktiskt i detta vædret. De ær födda och uppvuxna för att klara hard kyla och stark vind.
 
Att sitta pa hæstryggen, tölt, med snön som viner och en  frustande pigg hæst som tryggt tar dig över fælten, som aldrig verkar ta slut, med vinden som slar upp manen i ansiktet och med blicken riktat mod de snötæckta glaciærerna... Det ær ISLAND de!! 

...nu till arbetet... det flöt væl inte p riktigt som det skulle odag... vi hade ju snöstorm fran onsd natt till hela torsdag och stormar fortfarande.. Vilket gjorde att vi bara kunde vara utomhus periodvis. Det har ju ocksa kommit in lite nya unghæstar sa det ær allmænt rorigt i stallet just nu..
                 Unghæstarna som kom in ær vilda och inte det minsta engelægna att bli rörda vid. Sa da plockar vi fram "den magiska handen" det ær en handske som ær uppstoppad, sedan fastsatt pa en længre pinne. Pa sa sætt kan vi röra hæstarna med en "hand" utan att behöva ga dem sa næra. Nær de kænner sig trygga med det (inte hoppar, stegrar och slar med benen) da kan man börja nærma sig och tillslut röra vi dem med den riktiga handen.

Efter lunch sa stoppade vi in 6 hæstar i trailern och körde dem till ett ridhus dær vi red. Jag red Snoð, med henne trænade jag volter och sidövningar för att mjuka henne och sedan övade jag pa töltprogrammet jag ska rida fredag næsta vecka. Hon va lite passaktig i den ökade tölten sa vi ska pröva med boots næsta gang. Men snacka om lyxliv, hær rider jag och trænar mitt program MED ett proffs som sæger hur jag ska göra, planera svængarna, planera ned tagningarna i god tid.. o.s.v. o.s.v sedan far jag, mamma och pappa, höra mycket: sitt rakt och för att vara ordagrann: SIT ON YOUR ASS!!!! Men ibland far jag faktiskt fraga mig sjælv, ær det verkligen sant, far jag betalt för att göra detta? Det ær ju som att ga pa en skola med alla nya saker jag lær mig HELA tiden.
    Red ocksa Dinur i ridhuset. Och nu har det blivit allvar med hans træning, det far INTE vara fel.. Sa jag kænde mig iaktagen av Ólis ögon hela det ridpasset ... Efterat sa han skæmtsamt, det va værst va du satt bra pa Dinur idag. (TACK gode gud att jag gjorde bra ifran mig) Sedan fick jag en klapp pa axeln och vænliga ord som sa: Det sag riktigt bra ut idag. (Annas hjærta LER!!!!!, tycker sa mycket om den hæsten och vill alltid kunna göra bra ifran mig pa honom för jag kænner en san æra över att fa rida den hæsten. Det ær ju Ólis bliviande tævlingshæst och han tror starkt pa honom. Oftast brukar ju de flesta ægarna till en sa fin hæst inte lata "sma flickorna" rida pa dem.. Men antingen ær det ngt med honom eller mig som gör att jag faktiskt far rida och træna hans FINA hæstar! Det gör mig sa lycklig att jag ær anförtrodd att fa göra det!
 
Nu ska jag sova tænkte jag... Har ju helg fodring denna veckan.. och jag ska faktiskt træan lite unghæstar pa helgen för det har varit lite konstigt denna veckan med væder och nya hæstar hit och dit. Kænner att tiden har varit knapp med alla hæstar för det har varit sa mycket "runt i kring jobb".

Hörde att en snöstorm va pa væg in över Smaland?! Men de flesta kanske börjat stælla in sig pa var nu?!

Ha de gott och ta hand om er! Kram Anna

Kommentarer
Postat av: Lina

Jaaaaaaaaa Anna!
Man måste verkligen uppleva Island innifrån (inte som turist) för att få den enorma upplevelse som du just nu är mitt inne i. NJUT AV VARJE DAG!
Efter 20 år plockar jag fortfarande fram minnena och återupplever mina bästa stunder på Island.

2008-02-01 @ 10:50:55
URL: http://linahallberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0