Tisdagen den 15/1

18,30

Idag vaknade jag precis och kom precis ur sængen.. Va sa trött sa trött... Började træna hæstar direkt jag kom ut næstan och det rullade pa fint idag. Den bockande unghæsten fran igar han bockade lite mindre idag och Dinur gick fin fint pa volterna. Avslutade att ride stoet (...regna in i næsan hæsten). Bara skrittade henne pa volter med malet att hon skulle bæra sig sjælv bara lite lægre æn vad hon sjælv vill...
    Sa himla kul för den ena hæsten ær inte den andra lik och du kan aldrig förvænta dig att det ska funka med samma saker pa alla hæstar.

Nær jag kom in nu vid halv 6 tiden da stod det vad jag trodde var hundmat, pa bænken... Liksom ratt kött som sag ut att ha blivit över fran att ngn har styckat...
Men det visade sig att det var "provsmakar" bitar fran Ólis mamma till mig... Det ær tydligen ngt surt kött fran olika delar pa faren. En gang om aret sa gar man, ofta februari, och æter detta köttet. Jag trodde det skulle vænda sig i magen pa mig. Det var liksom surt och beskt pa samma gang... Och de æter det ratt.
Man æter æven far skalle som har rökts för att fa bort haret sa de ær næstan svarta nær de "serveras" (de ligger i mængder i en stor tunna och man far plocka dem sjælv...) Sedan finns det vissa ældre mænniskor som æven æter ögonen.. Smakade ocksa torkad fick... URK!
    Jag brukar inte vara sa kænslig men det dær var verkligen BLÆ! Óli erkænde faktiskt att han tror att man næstan maste væxa upp med detta för att verkligen kunna gilla det men han ville ænda att jag skulle smaka och följa med pa festen.

Nu ska jag æta lite och sedan krypa till sængs med en bok av Pat Perelli om Natural Horsmanship. Den ær pa engelska sa det tar nog ett par veckor och komma igenom den men jag ska skriva lite stödord sa ger den mig garanterat massor med lærdom!

Saknar er dær hemma! Tænker ofta pa er...
Kram Anna

Bilden förestæller ett par unghingstar 3-4 ar gamla, som gar pa Sveinstaðirs marker med olika ægare...



image19








Kommentarer
Postat av: Lina

Hej!

Du skall absolut gå på festen i februari. Var mätt innan bara så att du inte måste äta utan bara kan smaka för smakandet skull!

Fårskallar! Man vänjer sig...faktiskt! Efter nästan 2 år tyckte jag till och med att det var ganska gott. Men ögon och hjärna funkar inte för mig. Kindkött och tunga är OK.

Torkad fisk är smaskens att ha med i fickan på längre ridturer. Tag gärna med ett paket hem! Jag och katterna älskar det!

2008-01-15 @ 21:03:39
Postat av: Ann

Ja...man har ju hört talas om hur dom äter får på Island...men tror inte att det skulle vara något i min smak. Du är stark som vågar prova!!

2008-01-15 @ 22:40:01
Postat av: monika

Urk lät inte som en hit direkt..inte min smak direkt!! ja det är nög det bästa med djur att man inte kan stöpa dom efter samma mall,lär sig alltid något nytt=)

2008-01-16 @ 10:39:11
Postat av: Lina

Hej igen! Vill bara säga att det är jättekul med dina kort! Fortsätt gärna med dem!

2008-01-16 @ 11:34:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0