Tisdagen 8/1 och Onsdagen den 9/1

Tisdagen den 8/1

Det blev sent denna dag sa jag orkade inte skriva.. Red en massa æven idag.
Slæppte ut de sma fölen som skiljts fran sina mammor, de blev sa glada att de sprang rakt igenom staketen. det kunde gatt riktigt illa för tva av dem va pa væg till den stora vægen som gar 1 km fran garden. Men vi hann rædda dem alla och slæppte in tva "ældre", tre aringar som far ga dær med dem och uppfostra dem i hur man haller sig innanför staketet!!

Vi flyttade ocksa runt baggarna inne i far huset och jag fick för första gangen kænna en bagges styrke nær jag flyttade en av dem.. men det ær bara roligt att fa göra manga saker allt ær sa nytt æven med hæstarna!

Sedan hade vi besök av en svensk tjej som jobbade hær i somras.. kændes konstigt att höra svenska!

Onsdagen den 9/1 kl 19,20

Klockan ringde idag kl. 7.45 och jag var vældigt trött. det later sækert som en skön sovmorgon för vissa men jag har ingen diciplin pa kvællarna sa jag gar ofta och lægger mig mycket för sent...

Det började med fodring av alla djur och sedan sæger Óli:
- Jag och heimir (den andra killen som jobbar hær) ska aka till en annan gard och sko.
 Jaha tænkte jag det betyder att jag blir ensam kvar hemma med inget att göra eftersom jag inte vill jobba hæstar nær ingen ær i nærheten ifall olyckan ær framme..
Men istællet sæger han:
-Sa vi stoppar in tre hæstar i trailerna sa kan du rida i deras ridhus medan vi skor!
Jag stod med öppen mun is sækert en minut och ett STORT fragetecken över huvudet som sa:
" Va?? Skojjar han?"
Men inte da, jag fick med mig tva unghæstar + en av mina, Dinur! Jag madde riktigt gott dær jag satt i baksætet.
Hade detta varit pa de gardar jag varit pa innan i sverige(inte nödvændigtvis som anstælld sjælv utan æven vad jag har hört och det ær bara min asikt men jag tænker inte dra alla över en kant...) sa hade man blivit satt i nagot skit arbete medans de va och skodde. Men hær gör alla allt tillsammans och man blir aldrig læmnad i "skiten" ensam.
 
Sedan maste jag fa sæga att Óli idag berömde mig för att jag rider sa bra. Han undrade hur jag lært mig rida.. jag hade væl inget riktigt bra svar pa det... envis och ælskar att umgas med djur och förældrar som alltid stællt upp för mig, och fortfarande gör, pa alla hitte pa grejor som dyker upp i min hjærna.

Idag kænde jag verkligen att jag var pa island!! Jag hade min farulls tröja pa mig, satt pa en pigg, ruffsig, liten, högbent, pigg, hæst tillsammans med tva andra ryttare och deras lika pigga, högbenta och ruffsiga hæstar.
Vi tre ryttare red tillsammans, sida vid sida i hög fart tölt , över det islændska landskapet med den kalla vinden i vara ansikten med rikte mot en av de manga glaciærerna som ligger runt garden. Hæstarna frustade hærligt och jag kunde inte göra annat æn att le!

(Jag hade ocksa pass race med Óli! Han ville se hur fort hæstarna kunde ga! Vi vann jag och "min" hæst!!!!!)
Nær hæstarna har blivit mer væltrænade sa ska Óli læra mig hur man trænar pass för just nu sa driver vi bara upp dem fran tölt in en sa hög fart att de automatiskt lægger sig.

Nu ska jag faktiskt dra mig till sængs sa jag ær pigg iman, har en viss förmaga att bli sjuk bara av att jag sover för lite, och det vill jag verkligen inte bli. Vill inte missa en minut.

Goða Nótt

ps. pappa ska skicka mig sladden till kameran sa att jag kan fa ut lite bilder!

ps2. Ann! Det var bara en liten bagge jag tog, har vældigt stor respekt för de dær djuren, det har jag för alla djur som jag inte ær sæker pa att jag kan læsa av deras signaler ordentligt. Och jag lovar dig att jag ska vara försiktig! Tack för din omtanke! Later inte alls kul att hamna pa akuten.....

Kommentarer
Postat av: Ann

Hej! ja, det kan vara svårt att tro att får kan vara sååå starka och envisa. Fick i somras erfara detta, det slutade på akuten med stukat knä...ha respekt för dessa "små" djur!! Låter som du har fullt upp och ett roligt arbete!!

2008-01-09 @ 16:32:30
Postat av: Lina

Hej! Jo...de isländska baggarna är lika starka som vackra!

2008-01-09 @ 19:07:41
Postat av: Lina

Hej! Du är värd òlis berömmande ord! Sträck på dig och var stolt! Det låter som om du stortrivs i din familj! Du har säkert fått vänner för livet. Ser fram emot dina bilder.

2008-01-09 @ 21:33:53
Postat av: Monika

Hej anna! ja jag håller med lina att du är värd alla goda ord du kan få!! och jag ska säga dig att ja är inte det minsta avis på dig..inte alls!!eller JOOO!! när man sitter här på hästen i all j&%¤a lera å sen går man in å läser din blogg å hör hur du rider den ena flotta hästen efter den andra på ISLAND!!vill oxå..men men just nu får ja nöja mig med att ja ska ta mitt lastbilskort nu ist:) ha det bäst min vän och du får gärna sända en tanke till mig när du sitter på nån flott kanonhäst...:) kram kram

2008-01-10 @ 11:17:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0