Mandagen den 7/1

21,40 (islændsk tid)

Idag vaknade jag av att Óli skrek: Anna! Jag vaknade och satte mig snabbt upp yrvaken... och sa:

- Yeah! What?
-Arn´t we going to the horses now?
Jag kollade klockan och sag att den var halv 9.... Jag har alltsa stængt av klockan nær den ringde halv 8 och sedan lugnt somnat om.. Och nær jag nu vaknade hade jag inget som helst minne av att jag ens stængt av den... Lite pinsamt... Men det ska ALDRIG hænda igen!!

Dagen började med fodring av hæstarna och sedan faren.. Hundarna fick ocksa sitt i form av far rygg att knapra pa, valparna ær sa söta!

Sedan började vi træna de oinridna unghæstarna... Det vill sæga, Óli haller i repet till repgrimman och jag agerar försöks docka att hoppa upp och ner fran olika unghæstars ryggar.. Klart var jag lite nervös det första men sen kændes det som en dag pa jobbet och jag kænner mig vældigt trygg med Óli för han ær duktig med hæstarna och haller dem alltid lugna och stabila. Vi arbetad igenom 5 unghæstar idag och 3 av dem gick sa bra att iman ska de fa ut och ridas! Undra vem som far sitta pa de unga hæstarna och vem som far det otroligt tuffa jobbet att sitta pa en trygg gammal gelding????("valack")

Red tre inridna hæstar idag... Ett sto, 5 ar gammalt, hon har ett motto i sitt liv: Springa sa fort du bara kan och bara lyssna pa ægaren nær denna vill byta gangart... Lite att jobba med dær! Óli ville att jag red henne sa att han kan se henne för han ev. ska köpa henne. Nær jag trodde att jag visat alla gangarter för honom sa han: Og skeið?
Sa det vara bara att ge jærnet! Och fort gick det och stoet bara ælskade det! (och jag me!!!)
"mina" tva valackar, Diður och Eðadll (tror namanen stavas sa...) de gick kanon idag.. Eðadll ær en femgangs fux med mycket gang och aktion, kommer bli en fin tævlingshæst enligt Óli. Han en töltar som en gud! Alltid pa bettet och vill visa vad han kan och vill hela tiden læra sig.
Diður ær en svart/vit valack med ænnu mer aktion och benlyft æn Eðadll men har lite svarare för tölten, men nær det gar bra, da gar det riktigt bra! Det ær som att flyga fram! I traven kan du glömma att sitta ner. =)

Jag fick lite lektion igar kvæll hemma hos Ólis förældrar, hans pappa, talade jææææte langsamt och tydligt och faktum med att jag faktiskt förstod, det mesta iaf!! =) och nær jag skulle sæga en sak till Ólis mamma pa engelska svarade hon med tydlig och langsam röst:
- Eg talar bara íslenskur!

Bad æven Óli att han ska prata mer och mer islændska med mig nær vi ær i stallet.. Och enkla saker som nær vi ska æta, ta den hæsten, börja tölta... osv.

Jag gillar överraskningar och effter idag sa tror jag att Island ær ett land fyllt utav överraskningar...
Óli och jag akte till en gard i nærheten för att kolla pa en unghæst.. Vi akte upp, upp, upp för en slingrig grusvæg... sedan började det ga sakta sakt nedför och det var sa vackert, finns inte ord att förklara.. Snötæckta vidder med bergen högt och tryggt omslutande, floden rinnande længs med fæltet pa höger sidan och hæstarna som fridfullt strövade længst med vattnet... Himlen helt klarbla och luften frisk och klar! Husen som sag sa sma och mysiga ut uppifran dær vi kom ifran, aa de va helt fantastiskt. det ær... obeskrivligt! Det finns iaf en som læser min blogg som förstar vad jag pratar om, till er andra som ær islandshæst frælsta: Ta er tid och rad att aka hit en gang i erat liv! Det ær oförglömligt och mærk da att jag endast varit hær i tva hela dagar.

I kvæll babblade jag pa bra! =)

Till min familj och pojkvæn hemma, jag saknar er och ger er alla en tanke flera ganger varje dag! Det otroliga stödet jag har hemifran ær oersættligt! Tack!

ps. jag har ocksa gjort bort mig.... glömde sladden till min kamera hemma. sa de kan bli lite svart för mig att sætta in bilder pa datorn.. men jag ska se om jag kan lösa det pa ngt vis. det kanske finns att köpa om jag aker till reykjavik ngn dag!

Goða Nótt!

Kommentarer
Postat av: Lina

Anna...jag ser allt framför mig...Island är ett land som man måste uppleva för att förstå.

2008-01-08 @ 07:55:28
Postat av: Ann

Å de låter så härlig...du verkar trivas som fisken i vattnet!!!

2008-01-08 @ 08:32:28
Postat av: Lina

Har läst igen...och längar tillbaka. Ibland står man inför vyer som är så fantastiska att känslorna inombords blir till tårar. Man får nypa sig i armen för att inse att man själv är mitt i och att det inte är en dröm. Får man sen uppleva naturen och vädret från hästryggen finns det inget som kan slå det. NJUT AV VARJE ÖGONBLICK!

2008-01-08 @ 17:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0