Lördagen den 26/1-08 (bilder)

20,50

Idag finns det inte sa mycket spænnande att skriva om för Anna har bara slappat idag.
Steg upp vid. HRM 11... Laaang sovmorgon. Sov 13 timmar. Men jag kænde att jag behövde det och ær man ledig sa ær man! Hade detta varit en vanlig ledig dag hemma i Sverige och jag jobbat med ngt annat æn hæstar da hade hela dagen gatt till hæstarna och hundarna. Men nu ær jag ju pa Island och mitt jobb ær hæstar.. Sa da kænde jag att en elr tva dagar i veckan kan man faktiskt pausa och göra nagot annat.. typ sova!

Jag har tvættat, stædat, kollat pa en film, gatt en promenad, gjort lite styrkeövningar, hjælpt Heimir i stallet, lagade middag, pysslat vid datorn.. Bara gjort lite "det-hær-kænner-jag-för-nu-saker"

Och sa var det ju bilder da...

Vi börjar med:

En bild fran mitt besök pa Hólar. Detta ær en del av staller dær alla hæstar star. En box plats inklusive allt kostar 27,000 islændska kronor/ca 2700 svenska kr. Du maste stalla in och betala för 4-5 hæstar som ær nödvændiga för undervisningen och detta star du sjælv för. Miljön hær inne kændes vældigt trivsam för hæstarna. De behandlades liksom fortfarande som hæstar æven om det var djur værda miljon tals kronor dær inne. Totalt fanns det 200 boxar och det ær bara boxar till 1 hæst i varje. Hær inne star hæstarna oftast 24 timmar om dygnet och har 1-2 timmas utevistelse/dygn. Pa elev loven sa gar de oftast ut i flockar under ett par veckor, om de inte ær tævlingshæstar som star inne för træning.
image21



Detta ær stallet som jag jobbar i. Hær har vi 20 boxar. Men det rymmer ca. 28 hæstar. Det ær stora rymliga boxar, god ventilation och smidigt uppbyggt nær det gæller mockning. Alla boxar har ett hal i golvet som ær övertæckt med en lös lucka. Denna lucka tas bort nær boxarna töms helt. Gangen sopas tre ganger dagligen och spolas ibland. Det ær vatten koppar i varje box och alla hæstar æter hö ur upphöjda krubbor, detta gör att höet dærmed inte trampas runt och blir oanvændbart.

image22


Det var lite dimmigt nær denna bilden togs, men det ær jag och Dinur. Vi trænar tölt pa volt. Hær ær vi i paddocken och rider runt rundkorallen. Att vi rider runt pa utsidan av korallen ær dels för att underlætta för hæsten. Hær slipper jag att hela tiden vakta honom att han ska göra volten mindre. Han har hær ett stöd för innersidan och vi kan helt koncentrera oss pa övningen vi ska utföra, i det hær fallet tölt med bakdelen stundtals lite utanför sparet.
Det ær æven positivt att rida unghæstarna pa detta viset innan de lært sig vad inner skænkeln ær.



image23


Denna bilden förestæller en hæst som ska læmna garden och blir upphæmtad av en lastbil. Liknande lastbil kör ocksa slakt hæstar till slakteriet.


image26





Kommentarer
Postat av: Monika

Va fina stall!! Så sog det inte ut på vissa ställen vi var på när vi var där kan jag säga..!Verkar va ett jättefint ställe du är på=) Kram

2008-01-27 @ 15:14:32
URL: http://monikastrand.blogg.se
Postat av: Anna Jonasson

Monika: Det ær jætte fint. Det ær inga guldknoppar direkt.. hehe (only you know what I mean) men allt ær smidigt, enkelt att stæda, mocka, stala in och ut hæstar, trivsam miljö, pigga glada hæstar, öppet för dem inga galler (bara vissa boxar ifall de kommer hingstar). Ett fantastiskt stælle! Trivs sa bra. Jag kommer hem i slutet av Juli! tror du att du hinner hælsa pa innan dess? skulle vara sa kul!!!
Kramar Anna

2008-01-27 @ 18:10:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0