Lördagen den 19/1

kl. 10.00

Igar orkade jag bara inte skriva, va sa trött för det var en riktig æventyrens dag igar!

Det började med en helt vanlig morgon sedan började det blasa otæckt mycke.. och snöade is kændes det som för det slog hart mot ansiktet nær vi trænade de sista hæstarna. Sedan skulle jag rida ett sto som Óli funderar pa att köpa, Frejn.. Jag red först pa ridbanan runt utsidan av rundkorallen för att göra henne mjuk och lyhörd för den hær damen gillar att springa fort... RIKTIGT FORT! Sedan tænkte jag att jag avsultar med lite tölt igangsættningar pa vægen... Nær jag red hemifran gick det kanon bra men sedan vænde vi hemat, da skenade hon för mig i full galopp. Tog mig sækert 3-4 minuter att fa stopp pa henne för de ær djupa diken vid vægkanten sa jag va tvungen att vænta till næsta avtags væg innan jag kunde lægga en volt för att fa kontroll. Sedan började vi om med en GANSKA uppstressad Frejn och en lugn Anna som gjorde allt som stod i min makt att försök fa henne lugn och avslappnad utan att anvænda för mycket tygeltag. Men.... Det blev sken igen.. denna gangen i flygande pass.
              Da tænkte jag nu ær vi næra stallet sa nu svænger vi av dær, men inte da hon fortsætter rakt ut mot den stora vægen HJÆLP!!! Sa jag fick visa mina muskler (hehe) och ta med bada hænder i höger tygel och bara hæva henne av vægen. Jag ska inte sæga att det inte va læskigt men hon gjorde ju inte mer en sprang...sprang vældigt fort! Man ær ju mest rædd för bilar och staket...
            Undrar hur hennes ægare har trænat henne, bara pa att springa fort antagligen han glömde nog att man ska ha ngn form av kontroll pa hæsten ocksa.. Det ær en jætte flott hæst som kan bli en kanon tævlingshæst om hon bara lær sig lyssna.. Men vi far træna vidare helt enkelt, ska ænda bli spænnande att fa ta del av hennes træning och se hur hon utvecklas.


Væl hemma sa började vi raspa lite tænder och sedan kom det fyra tjejer fran granngarden (6 km hærifran) ridandes med unghæstarna fösande framför sig. Det ær vanligt att man gör pa detta viset hær för att lata unghæstarna springa av sig och stræcka ut utan ryttare. De stannade och drack lite varmt och sedan gav de sig ivæg hemat igen, vi följde med en bit. Óli pa Snoð och jag pa Dinur, Sedan heimir pa en annan hæst som jag glömt namnet pa. Snön yrde, ca 25 lösa hæstar springande framför oss vinden som slar i ansiktet och alla tre hæstarna vi red va vilda busiga och FANTASTISKT SNYGGA att titta pa. Och att fa vara med och rida bland dessa ryttare och alla hæstar, och DESSUTOM sita pa en kanon hæst som lyfter benen sa högt att han næstan slar i sig sjælv och fullkomligt dansar fram, det ær nagot utav det bæsta som har hænt i mitt liv!

Sedan va det fodring som gællde för att sedan skynda in och byta om för att aka med 4 hæstar till reykjavik. Det ær en resa pa ca 3h m hæsttransport.. Allt va lastat och klart men vinden slog fortfarande otæckt pa ansiktet och bade jag och Óli va lite tveksama att det skulle ga och köra men vi beslöt att ænda försöka.
      Nær man aker till reykjavik fran Sveinsstaðir sa maste man över fjællet men vi kom aldrig ens sa langt, som tur var, för det började blasa hardare och snön som yrde gjorde att vi inte sag ut genom rutan, man sag inte næsta vægstolpe... Sa det blev att stanna vid första bæsta avtagsvæg (som va en mat mack) och vænda hemmat. Dette vædret kallar islænningarna för harader vind.. Medans det i sverige hade varit snö storm.
   Vi stannade och gick in för att æta.. Nær vi kommer ut till bilen och ska start, vrider om nyckeln och det brummar till... men ingen motor gar igan.. hmmm försöker igen... hænder inget... Tittar pa varandra som att: "- Næ det hær hænder inte, glöm de.." Försöker igen, men det bara brummar och ingen motor igang.. SUCK.
   Sa dær blir vi sittande i 3 h innan det kom en væn till Óli som försökte lösa problemet. Men det ær stendött, sa vi fick koppla om och sætta kærran pa den andra bilen och lata "varan" sta kvar. Tycker jætte synd om Óli för hær ute pa landet med snö storm och daliga vægar sa ær man i stort sett beroende av en stor stark fyrhjulsdriven monster bil! Som tur var sa var kompisens bil ocksa ganska stor och kunde dra hem det tunga sexhæstarsslæpet.
         Vet nu inte nær vi ska læmna hæstarna i Reykjavik. De var och bogserade hem bilen sen pa natten.. Vet inte om den startade eller ej..
Sa det va en riktig æventyrsdag. Tur bara att vi inte fortsatte længre upp mot fjælet för da hade vi blivit staende mitt i vægen... Ja ni kan tænka er sjælva med fyra hæstar lastat i ett stort bil ekipage med dalig sikt..

Idag ær jag ledig, har hand om fodringen bara.. Ska rida lite senare men nu ska jag læsa en bok och sedan vila lite.

Hoppas ni alla har det gott! Skriver nog mer ikvæll...


Kommentarer
Postat av: Lina

Jag ryser när jag läser om dina äventyr med hästar och de isländska vädret... Lev och njut och tag det försiktigt!

2008-01-19 @ 11:57:50
URL: http://linahallberg.blogg.se
Postat av: Monika

ÅHH vill också!!ja inte skena förstås men rida messa fina hästar och driva lösa hästar framför..har jag alltid velat göra!

2008-01-19 @ 18:16:13
URL: http://monikastrand.blogg.se
Postat av: Anna Jonasson

Men MONIKA KOM HIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lina, jag njuter för fulla muggar! Ær saaa lycklig!

2008-01-19 @ 21:36:15
Postat av: Monika

Ja jag vill!!! Hade jag inte kommit in på utbildningen så hade jag åkt nu på stört!!!

2008-01-20 @ 09:45:20
URL: http://monikastrand.blogg.se
Postat av: Gunilla Nilsson

Hej Anna!
Hoppas Allt år bra med dej efter alla äventyr men som det låter tar du allt med ro toppen tjejen. Jag har nu ridit Gardur några gånger han är helt underbar du har gjort ett toppen jobb.Jag håller på att boka resa till island för och se Landsmot det har inte jag missat på länge. Ha det gott
Mvh Gunilla

2008-01-20 @ 16:11:08
Postat av: Anna Jonasson

Gunilla, kul att du gillar mitt jobb med Garður. Det var en mycket rolig hæst att jobba med! Kul att du ska till Landsmót, det ska jag med för första gangen i mitt liv!! Jag ska vara hæstskötare för gar allt som det ska pa kvaltævlingarna sa ska Óli deltaga!! Jag tycker vældigt mycet om Island, det passar mig perfekt.

Kul att höra fran dig. Hur gar det för Ellinor med Gimli?
Kram Anna

2008-01-20 @ 17:54:42
Postat av: Gunilla Nilsson

Hej igen!
Kul att du blir kvar till Landsmotet eller åker du hem en sväng?Ja du undrar hur det går med Gimli jo det skall jag säga dej att han har varit på rummen i över ett och ett halvt dygn. Vi letade i djup snö efter honom tills kl var halv ett på natten, morgonen därpå skulle jag till Hinni med min hingst så då kunde jag inte hjälpa ellinor med sökandet efter Gimli men då ringde jag en massa folk som hade skoter men då sa dom på radion att det var en lös häst på 45 hårt trafikerad väg en lastbilschaför hade satt sin livrem runt Gimlis hals och alla trodde att det var en av mina hästar.Jag har aldrig haft en lös häst peppar peppar ta i trä så folk ringde mej i bilen så jag ringde Ellinor och berättade hon blev överlycklig inga skador på hästen ett lyckligt slut.
Vi hörs Gunilla

2008-01-20 @ 20:10:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0