Lördagen den 12/1

kl. 18.30

Nu kom Ólis fru med, syster och tva barn hem efter en veckas vistelse hemma hos förældrar.. Sa jag kænner att jag haller mig undan ett tag tills det "værsta" lagt sig... och maten ær færdig... skratt!

Idag sov jag till klockan halv 10. Ær helt ledig denna helgen och næsta helg har jag fodring, stall skötsel och hæsttillsyn. Nær man har hæsttillsyn sa ær det att kolla sa att alla hæstar ær kvar i stallet och mar bra, kolla de som ær magra sa att de inte magrar av mer utan att de har tillgang till kraftfullt hö.
     Sedan ska man ocksa rækna hæstarna som gar utanför stallet... De har en förmaga att inte stanna innanför sina staket.. Det ser ju MYCKET roligare ut pa andra sidan! Vi har haft tva föl som har upptæckt att deras mammor gar pa andra sidan om den lilla grusvægen sa vi hade en hærlig föl jakt igar förmiddag... Men de ær bakom las och bomm nu! Sen ska jag væl tillægga att staketen pa island inte ær detsamma som de hemma i sverige. Hær ær det en lina som gæller i "lagom" höjd och strömmen den funkar nog... Men hær har ju hæstarna som ær pa fjællet eller pa ett av de manga fælten sa mycket mark att röra sig pa att de för det mesta inte gar ut... De hemma vid ska væl bara jæklas antar jag!! =)

Jag trænade ett sto fran marken idag för hon maste læra sig att ge efter i rygg och nacke. Nær man rider henne sa kan det, mamma! verkligen regna in i næsan!! haha

Idag fick jag en guidad bil tur runt bergen hær dær jag bor.. Det va JÆTTE vackert.. Solen lös sa dær hærligt över bergen och nær jag tog kort sa blaste det hærligt friskt i ansiktet och jag hade kunnat sta dær i evigheter! Lovar att sætta in bilder pa mitt æventyr nær jag far kabeln.
          Sedan nær vi satt dær  i bilen pa væg hemmat da helt plötsligt möts vi av en flock lösa hæstar mitt pa vægen (vægen = liten grus/lava væg mitt ute i ingenstans) Oj tænkte jag det hær va ju inte bra.. men Óli sa:
- Sant hænder, det blir en rolig dag för ægarna!
Sedan brummade vi lugnt vidare, jag med ett förvirrat ansikts uttryck... Hade detta varit i sverige sa ær det ju mycket trafikerade vægar sa da ær man rædd för olyckor.. men det finns ju inte hær.. Det ær inte samma tænk hær som i sverige men sa har de ju andra förutsættningar nær det gæller hæsthallning. Och för mig sa ær detta sættet det optimala för djuren. Hær ær ett djur ett djur och det uppskattas æven fast man inte pyntar hæsten som en julgran med diverse olika sa kallade hjælpmedel...

Sedan red jag och Óli en runda pa ett par av tævlingshæstarna som ska tævla pa isen i februari.. Det gick mycket bættre för mig och Dinur idag, han till och med töltade pa isen idag! Men sedan knakade det till under honom och isen började liksom spricka lite.. Sa det blev sken i ökad trav, Óli bara log och trodde det var menat att han skulle springa sa fort för han gick tydligen bra.. Men jag i sadeln höll væl inte riktigt med... hehe Men nu vet vi bada att han kan! Det ær næstan det som ær det farliga med denna sortens hæstar att de vill sa mycket. Det ær næstan sa man far træna honom pa att vara lugn och sedan lita pa att man kan plocka ur det dær lilla extra ur honom nær det verkligen gæller!! Iman blir det lite arbete för honom fran marken... Och snart ska vi börja træna honom att ga jæmte fyrhjulingen sa att han kan fa stræcka ut ordentligt i balans utan ryttare.

Hade ett litet glosförhör idag...
Jag hade ju skrivit översættningarna pa svenska sa Óli blev tvungen att læsa pa svenska... hehe det læt sa roligt att jag græt av skratt! Undra da hur det later nær jag ska uttala alla deras konstiga stavelser.. Men jag ska læra mig islændska.. Efter denna tiden vill jag iaf kunna första en islænning som talar lagom fort och i hæstsammanhang. Men mitt prat det far vænta.. Jag försöker iaf! Det ær nog huvudsaken.

Nu börjar det dofta nybakat bröd och lasagne sa jag nöjer mig med skrivandet för ikvæll!
 
Classic, jag tænker pa dig min ælskade vovve! Matte ær snart hemma igen!!!!!!

Kram Anna

Kommentarer
Postat av: Lina

Hej Anna!

Förstår du nu vad jag menar när jag ber Saga om förlåtelse för att jag tagit henne till Sverige?

Förstår du vad jag menar när jag säger att även om vi i Sverige tar väl hand om våra hästar så kan vi aldrig erbjuda dem vad deras hemland kan.

När det är oväder ser jag blicken i Sagas ögon...blicken som hästarna på island har.

När du kommer hem kan vi rida tillsammans och prata isländska...KUL!

2008-01-12 @ 20:38:52
Postat av: Anna Jonasson

Ja jag förstar, blicken i deras ögon...
Nej aldrig kommer vi kunna erbjuda dem det som de far hær men vi kan ju iaf försöka att efterlikna.. Men det finns inget som hær, inget!
Jag har sett den længtande blicken i Greifi.. och nu ær det ænnu værre för nu vet jag hur han hade det. Frihet!

2008-01-13 @ 00:08:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0