Fredagen den 25/1-08

20,30

Sa har det blivit fredag och ænnu en helg star vid min dörr.. Denna helgen ær jag helt ledig och sak ægna den at att stæda, tvætta och rida pa en liten upptæcksfærd med Snoð. Tænkte ta mig upp för en kulle sa man far lite utsikt, fast bara om det ær fint væder och inte blaser för mycket.

En vanlig dag pa Sveinsstaðir:

- Klockan ringer 7.30, Frukost och sedan gar jag ut och fodrar tillsammans med Heimir. Óli gar till faren.

- 08,30 1 timme læggs pa mockning av alla boxar och koll att vatten koppar fungerar och att det inte ær skit i hö krubborna.

- 09,30 Arbete med unghæstarna börjar. Anledningen till att vi börjar med dem ær för att de ær ofta feta och far mycket mindre mat för tillfællet och ær dærmed færdiga före de ældre hæstarna.
Arbete med ungehæstarna innefattar jobb vid hand med repgrimma, övningar med det "tunga" repet, böja och bænda, flytta bakdelen/framdelen, longering med sadel, longering med ryttare, kyssa stigbygeln, rida med en lina fæst i repgrimman under hakan, rida med tva tyglar kopplat igenom bettringen och fæst i repgrimman, ridning utomhus i stora ridbanan, ridning pa vægen, efter detta sista moment sa börjar de likna ridhæstar och vi riktar træningen mer mot övningar som gör dem svængbara och trygga i igangsættningar och nedsaktningar. Gangartstræning börjar inte föræn alla dessa krav ær uppnadda.

-11,30 Lunch fodring för hæstarna och mænniskor. Efter middagen sa brukar det sluta med en halvtimmas slummer i soffan för min del..

-13,30 Ridning av de ældre hæstarna. Vældigt varierande træning för olika hæstar men med malet att fa dem rörliga och mjuka. Fina ridhæstar för det första, sen har vissa av dem mer kapacitet æn andra och da trænar vi dem ocksa mer tævlingsinriktat.

- 17,00 Utslæpp av hæstarna, stalljobb

- 18,00 Inslæpp av hæstarna och kvællsfodring sedan ær det God Natt för den dagen!!

Idag var en helt vanlig dag förutom att vinden blaste sa hart att det kændes som nalar som sköts i ansiktet pa mig nær jag red i motvind. Sa idag var det korta men effektiva pass som gællde. Varken hæstarna eller jag trivdes særskilt bra i detta vædret. Men ænda, længst in i huvudet sa har jag fortfarande den hærliga kænslan av att:
JAG ÆR PA ISLAND!!!! Och vare det sig ær daligt eller bra væder sa tænker jag njuta!!!

Nu ska jag ta mig ett glass iskall cola! Det ær jag værd, sætta mig framför tv'n lite!

Ha det gott sa hörs vi iman!

Kram Anna

Kommentarer
Postat av: Lina

Hej Anna! Jag är så avundsjuk att jag kan dö! Men tack vara dig drömmer jag mig dagligen 20 år tillbaka...till 1987 när jag själv fick uppleva Island för första gången.
Men när man är där mitt i vinden, sittande på en hästrygg; DÅ KÄNNER MAN ATT MAN LEVER!

2008-01-25 @ 22:45:20
URL: http://linahallberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0