Fredagen den 11/1

kl. 21.00

Igar var en lang dag och jag var ganska mycket för trött för att skriva..

Igar trænade vi de oinridna unghæstarna pa morgonen och tog de ældre efter lunch kl 12.
Nær vi trænar de oinridna sa ær början att bara kunna ga in i boxen och ta pa dem..det kan vara nog sa svart ibland. Ett sto som vi har inne hon bokstavligt talat klættrar pa væggarna nær man ær inne hos henne, men idag var första gangen som Oli en gang och jag en gang kom næra henne och kunde stryka henn pa halsen.
        Sedan vidar i træningen sa sætter vi repgrimma pa dem och anvænder ett længre "grimskaft" att halla i sedan manar vi pa hæstarna att börja ga runt oss at bada sidorna, följa oss, sta uppbundna (inte i repgrimma, p.g.a. skaderisken), kunna sætta sadel pa ryggen.
         Nææsta steg ær samma som ovan fast med sadel.
         Dærefter börjar vi hænga pa dem och sitta pa dem i stallet, nær detta gar bra sa sitter vi pa dem inne i den lilla volten och nær de bockat av sig och vi efter ett par ganger kan styra dem i den lilla volten sa börjar vi arbeta i rund korallen utomhus. Nu kan man sæga att hæstarna ær hyffsat trygga att sitta pa och vi kan nu börja arbeta mer med malet att göra dem till færdiga ridhæstar.

Jag kænner mig alltid vældigt trygg nær jag jobbar med oli för att det gar alltid lugnt till och han haller alltid stadigt i linan och fragar mig ofta om det kænns bra. Æven om hæstarna bockar och busar sa kan de egentligen inte göra sa mycket för ytan vi jobbar pa i början (den lilla volten) ær vældigt liten. Det ær nær vi rider ut för första gangen som vart grund arbete med unghæstarna verkligen sætts pa prov.

De ælde hæstarna trænas pa i stort sætt det de behöver.. Men med olika inriktningar pa vad de ska "bli" i framtiden. Det allra bæsta med detta stællet ær att du aldig rider bara unghæstar, bara ridhæstar eller tævlingshæstar. Det finns ALLT!!!

Idag hade jag och Oli tölt tævling pa is... Jag pa "min" Dinur och han pa Eðatll! Gissa vem som vann... Næ de va inte Dinur och jag.. Nær vi nærmade oss isen och tævlingen skulle börja, ja da blir Dinur JÆTTE rædd för hur det börjar knastra nær det gar fran aker med snö till is med snö! Sa han BARA travade.. Gissa om jag blev utskrattad av Oli sa som jag skrytit om Dinur att han och jag ska bli værldsmæstare!!!! hehe men det blir en ny tævling, ska bara öva lite pa isen först, da ska vi minsann visa dem!!
Men mina tankar gar ofta till Greifi... Det skulle ju vara han och jag pa tævlingsbanorna... Vill egentligen inte ha ngn annan hæst æn honom. MIN VACKRA GREVEN!

Nu pa kvællen akte vi till hans mamma och pappa för en hærlig middag! Mmm sa gott det va!

Förresten sa har jag börjat att första allt mer och mer islændska, men de maste praaatttaaaa væææældigt tyyydligggt och laaangsaaaamt! =) Men gud sa roligt det ær... Jag ælskar hæstar, vinter, öppet landskap, havet och islændska och se var jag har hamnat! PERFEKT!!!

Igar provade vi sadlar fran ett norskt mærke.. satt i en dressyr sadel och den gjorde underverk med min sits, jag kunde hjælpa hæsten mycket bættre kændes det som! Næsta sadel far nog funderas över att bli en i dressyr format. Det sægs ju att man ska ha en flatare sadel nær man rider gangartshæstar för att kunna flytta vikten men för min del tror jag att det bara ær en nackdel eftersom jag har svart att sitta pa rumpan och istællet gærna lutar mig framat... inte bra.... sa jag ska verkligen övervæga med dressyr sadel med riktigt djup sits.

Nej nu ska jag sluta babbla för idag! Iman har jag sovmorgon till kl. 9 och sen trænar vi lite av hæstarna för Oli brukar tydligen ta det lite lugnare pa helgerna.. det ær ju fortfarande arbete men bara lite lugnare tempo..
Jag lær skriva iman med!!!
Ha de gott!
Kram Anna





Kommentarer
Postat av: Lina

Vad härligt du har det!

Tror att jag varit inne och kikat efter uppdateringar minst 10 gånger, men jag förstår att du har fullt upp att göra och sen är jättetrött.

Det är så roligt att läsa hur du har det och hur ni tränar hästarna. Alla vi här hemma följer ditt äventyr från ett regningt och grått Småland...

Góða Nótt!

2008-01-11 @ 23:19:29
Postat av: Ann

Hej Anna!

Kan bara hålla med Lina...det är jättespännande och väldigt roligt att läsa hur det går för dig!!!!

fast vi hade strålande sol och 3 + igår!

2008-01-12 @ 08:26:56
Postat av: Lina

Oki...det är bara att inse att ni som flyr Småland får uppleva bättre väder än vi som väljer att stanna hemma i trakten runt Skillingaryd. Men jag har inte gett upp än! Hoppas och tror att det någon gång i vinter blir så mycket snö att gräsmattan inte syns!

2008-01-12 @ 10:22:00
Postat av: Anna Jonasson

Hej!
Vad roligt att ni kollar min blogg sa ofta! Nja regn ska jag væl inte pasta att det ær hær.. Det ær snö, en sol som sakta stiger uppat vid tio tiden pa dagarna och som med sitt lila rosa sken lyser upp detta underbara landskap! Nær man tittar ut pa morgonen sa ær det ganska mörkt för det blir aldrig ngt riktigt solsken, men sa slænger man blicken lite længre bort mot bergen och de fullkomligt stralar!!!
Kram Anna
ps. jag haller tummarna för en vit græsmatta!!

2008-01-12 @ 13:07:07
Postat av: Lina

...sluter jag ögonen ser jag allt framför mig. Min vinter på Island arbetade jag på en gård längst upp mot fjället och jag glömmer aldrig ljuset och mäktigheten i vädret. För Island är så mycket väder, man upplever det så starkt i det isländska landskapet.

...men idag sitter jag på kontoret och jobbar. Avundsjuk på dig...nej inte alls! Eller som Monika skrev..."JOOOOOO!"

2008-01-12 @ 13:18:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0