Onsdagen den 16/4-08 15 grader PLUS!!

kl. 19.00

Inne efter en kanon fin dag!

Jag vaknade av solsken och fågelkvitter. Pigg och glad äter jag frukost och beger mig sedan ut för att rida. Börjar med en unghäst och sedan så skulle Oli rida Snót och då tog jag Tvinni och red jämte för att kunna se och höra vad han säger om henne.

Han tyckte hon var jätte fin och att jag gjort ett bra jobb, han var positivt överraskad. Vilket gjorde mig mycket glad!
Han sa att jag bara måste få henne mer säker i traven och kunna göra övergångar tölt trav och galopp trav bättre. Sedan måste jag träna på galoppen, för när han pressade henne upp i snabbt tempo så gick hon in i korsgalopp... Inte så bra så det måste jag verkligen få till bättre för annars blir det inga poäng för det på visningen...

Sedan kom vi till passen... Upp i galopp och PANG hon la sig som om hon inte gjort annat. Det går inte tillräckligt fort i fart men hon går i bra pass och jag ska inte träna den mer utan Óli ska rida henne ibland och då lägga henne ett par gånger till innan visningen i Juni!

Sedan avslutade han med att: "Du är redo för Landsmót med Snót. Du har gjort ett bra jobb!"

Det var solsken ute och nu sken också mitt ansikte!!!!

Dagen fortsatte i solsken och glädje. Vi gjorde som vanligt efter lunch, satte ut de äldre hästarna i deras hage och sedan hingsten inne i rundpaddocken. Efter det så åkte vi till Hólabak och tränade tre hästar var.

Allt gick bra, jag hade en liten incident med en av mina unghästar. Skulle sitta av och spänna sadelgjorden. Men när jag precis svingat benet över hans rumpa så hoppar han till och jag kommer i obalans och får piskan på hans rumpa, vilket resulterar i att han RUSAR iväg. Hej då Anna sa han och sedan dundrade han hem i en väldig fart. Frun i familjen som äger Hólabak såg hästen komma springande med tyglar och stigbyglar slängandes, från köksfönstret, så hon var snäll nog att hämta upp mig med bilen och se så att jag var ok!

När vi kommer hem så säger jag:

- Vi kanske ska ta en titt på rundpaddocken så hingsten är kvar inne!?

Heimir går iväg och jag hör:

"- NEEEEEEEJJJJJJJJ"

Shit han hade rymt... Herregud hjärtat bultade på mig värre än någonsin, Men TACK GODE GUD han hade sprungit förbi de äldre hästarna (bl.a. Snót) och inte brytt sig ett dugg om dem... Men frågan var bara nu.. VAR ÄR HAN???

Han hade sprungit till granngården Steinnesi. Det tog oss (Jag, heimir, Carmen och Kolla) ca 1.5 timma att få hem honom och där emellen så hände detta:

Spränger två staket, springer in i en fårflock, springer in i stoflocken får med sig två stycken, sedan kommer han in i paddocken och vi tror att det är över. Nu ska vi skilja honom från de två stona som han fick med sig, VAD GÖR HAN DÅ??????
- Han kryper under staketet! Ett staket som är från marken till det understa järnröret ca 80 cm.
Vi stod en bra stund och bara gapade.

Sedan stack han iväg på ytterligare en runda och under den tide så: Tar han sönder två staket och skadar sig själv för att han springer rakt in i en lina gjord av något metall aktigt. men istället för att stanna för trycket av linan så bara fortsätter han att gå och trycka tills stolparna ger med sig.
 Vi var tre stycken som enkelt kunde skjuta honom vid det laget.

Uj uj uj det var en fin avslutning på en annars kanon bra dag!

Men det är väl det som är tjusningen med att vara tränare: "Man vet aldrig vad och när saker kan händer"

Nu ska jag planera min helg resa!!

Kram Anna


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Anna!
Din blogg är helt underbar att läsa. Jag bara njuter. Och du har blivit så enormt duktig på att klä dina upplevelser i ord.
Var rädd om dig!

2008-04-16 @ 22:30:32
URL: http://linahallberg.blogg.se
Postat av: Elin Persson

Här är också solsken och fågelkvitter.
Jag vill se nya bilder på Snót. Och fölet! Vi får inget föl i år men Svala ska betäckas. Vi hoppas att Admiráll från Skáneyland ska godkännas i Vaggeryd.
Vilken busig hingst! Hoppas han inte skadade sig allvarligt.

2008-04-17 @ 09:49:19
Postat av: Lisa

Hej Anna, jag hittade din blogg via länkarna i Linas blogg. Jättespännande att läsa om hur du tränar dina hästar, har själv fyra islandshästar tillsammans med min man. Jag kommer att kika in fler gånger och läsa din trevliga blogg! /Lisa

2008-04-17 @ 21:03:40
URL: http://www.elisabethheringhaus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0